|
|
Det er det dæk der passer til bilen, og ikke lavprofil.
Men sparer jeg ikke brændstof ved at have dækkene pumpet hårdt op?
Og dækkene burde vel være lavet til det. De bliver vel slidt rigtigt alligevel
| |
| Kommentar Fra : o.v.n. |
Dato : 26-06-11 21:41 |
|
Der er mange ting at tage hensyn til, jow du sparer brændstof når du kører på et hårdtpumpet dæk, der er jo ikke ret meget gummi som er i kontakt med asfalten, og det fører til næste problem: Når der er så lille vejkontakt så står bilen ikke så godt fast og du får problemer med at bremse og undvige i en kritisk situation.
Der er sikkert flere problemer med hårdpumpede dæk, ujævn slitage bare for at nævne en mere, jeg gætter på at andre kommer med flere forslag som går på at du skal køre med anbefalet dæktryk
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 26-06-11 22:14 |
|
Det der står på dækket er det maksimale tryk, som det kan tåle. Det passer til dækkets maksimale lasteevne, som enten står i klar tekst eller i kode.
Da man normalt bruger dæk, som kan bære en del mere last end svarende til bilens vægt, skal de heller ikke pumpes så hårdt, som der står på dækket.
Følg bilfabrikantens råd og øg måske trykket lidt bagi hvis det er en tungt feriepakket bil.
For højt dæktryk giver slid mest midt på dækket og lavere holdbarhed , dårliger bremseevne , og ikke aå komfortabel kørsel. For lavt dæktryk er værre.
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 26-06-11 22:18 |
|
Citat Jeg har altid gået ud fra det der har stået på selve dækket |
det lyder mystisk,.. kan du ikke tage et foto og uploade så vi andre kan se det,
et dæk i 'din' størrelse (185/65-14 (86H) passer til mange forskellige biler,
derfor kan det ikke være rigtigt at dæktrykket står på dækket,
hvis der står noget,.. er det normalt det tilladte max. tryk,
du får nok ikke nogen til at anbefale andet end det fabrikken anbefaler,
det har så den bagdel at dækkene (især de forreste) slides i siderne, (og må kasseres)
selvom der kan være meget mønster på midten,
det korrekte dæktryk finder du i din instruktionsbog,
eller,.. hvis den er blevet væk,.. på nettet, fx
http://www.proauto.dk/reservedele/daektryk-daektrykstabelCitroen/Citroen-daektryk.html
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 26-06-11 22:27 |
| | |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 27-06-11 04:52 |
|
51 psi er maksimaltrykket. Hvis du pumper det i et koldt dæk, så prøv at kontrollere trykket efter en længere motorvejstur i solskin.
Og det er da ganske fint, at du sparer brændstof, men du risikerer, at dækkene er blankslidt på midten mens kanterne stadig ser ret nye ud, så det øger dæksliddet betragteligt.
| |
| Godkendelse af svar Fra : dayworker24 |
Dato : 27-06-11 09:31 |
|
Jeg ved da hvad jeg skal i dag. Jeg skal da ned og have noget tryk af dækkene ;)
mange tak for alle de gode råd, og meninger. Så lærte jeg da også noget i dag. Bliver da spændende at køre med det nye dæktryk.
Mvh Kenneth
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 27-06-11 09:44 |
|
De fleste personbiler ligger på mellem 28 og34 psi i dæktryk. Kører man med max vægtbelastning skal dæktrykkes normalt øges med 2-5 psi. Er der for lidt luft i dækkene, så slides ydersiderne på dækket og er der for meget meget luft i, slides dækket midt på. Slides dækkene helt ensartet fra den ene side til den ande, kører du med korrekt dæktryk.
51 psi lyder meget voldsomt - selv til en tungtlastet opersonbil.
| |
| Kommentar Fra : o.v.n. |
Dato : 27-06-11 22:21 |
|
Citat Bliver da spændende at køre med det nye dæktryk. |
du vil helt sikker opleve at bilen bliver bedre til at styre og bremse.
Tak for accept af mit indlæg
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|