Der er normalt 3 forskellige "termo" dimser på en motor :
1) Thermostaten, som du startede med at omtale.
Styrer KUN hvornår kølevandet skal lukkes ud i køleren.
Virker rent mekanisk som den har gjort siden den blev opfundet for mere end 100 år siden.
Den er sådan konstrueret, at når den bliver defekt eller udslidt, vil den være mere eller mindre åben konstant, så motoren ikke kan overhede.
2) Motor temperatur sensoren til styreboksen.
Den bruges ALENE til styreboksen, da der er følsomme kredsløb involveret.
På baggrund af sensorens signalværdi, justerer styreboksen hvor meget benzin dysen skal sprøjte ind, samtidigt med at tomgangskredsløbet styres til lidt højere motor omdrejningstal, afhængig af hvor koldt motoren føles.
Det er i virkeligheden den elektroniske udgave af den gammeldags chokerknap.
Mest almindelige fejl er at sensoren afbryder og dermed tror styreboksen at motoren er kold.
Det giver typisk startbesvær m/ varm motor som indikation.
3) Separat temp sensor til instrument.
Af meget simpel elektrisk konstruktion. Ofte udeladt i helt billige eller ældre bil modeller.
For ikke at forstyrre styreboksens følsomme elektronik, er denne sensor helt adskilt fra styreboksens kredsløb.
4) Er en variant af 2) idet styreboksen udmåler et temp signal til instrumentet, ud fra sin egen føler.
HUSK ALTID, at med bilers kølesystem er det vigtigt FØRST at kontrollere væskestanden i køler og/eller ekspansions beholder.
Det er en rutine, som skal udføres mindst hver 14. dag.
Der vil altid være plads til ca. 0.5 - 1 Liters luft, fordi vandet udvider sig, når motoren bliver varm.
Dermed trykker systemet selv overskydende væske ud, når motoren er driftsvarm.
Det betyder også, at man med sindsro kan fylde helt op til kanten v/ kold motor, så vil systemet automatisk regulere væskestanden, når motoren bliver varm.
Det ret pludselig temperaturfald under kørsel (belastning) kunne tyde på, at motoren enten får for lidt brændstof eller oplever tændingsudsættere.
Det vil præcis give både manglende motorkraft og temp fald.
Hvis motoren også hakker, er det typisk tændings udsættere.
Prøv at køre en tur på almindelig landevej, hvor du kan holde ind til siden.
Når motoren mister kraft og tempeaturen falder, skal du standse og skynde dig ud og tjekke om der kommer det velkendte "pssssttt", når du åbner for benzinpåfyldningen.
Det er indikation på den velkendte fejl med undertryk i benzintanken, som giver benzinmangel under kørsel.