Hvis det er en veteran/klassisk lastbil kan en privatmand godt uden problemer eje sådan en, hvis altså det er som køretøj nummer to, kun som hobby til begrænset kørsel i forbindelse med udstilling, veteranbilstræf o.s.v....selvfølgelig hvis man har lastbilkørekort.
Men andre lastbiler (over 4000 kg tilladt totalvægt) er pr definition erhvervskøretøjer og må ikke bruges til privat personbefordring.
Den eneste mulighed for at få en lastbil over 4 tons er at indrette en kombibil:
Paragraf 2, stk.1 i Lov om registreringsafgift af motorkøretøjer
"Lastbiler over fire tons vil i fremtiden helt lovligt kunne indrettes med
sovepladser, lys og køkken, uden at der skal betales ekstra afgift. Eneste
betingelse bliver, at lastbilen fortsat er indrettet til godstransport af
heste eller sportsrekvisitter. De nye regler er til gavn for
stævnedeltagere, der ønsker at kombinere hestetransport eller transport af
motorcykler og stævnebeboelse i en lastbil."
Der mangler så at stå, at lastrummet efter ombygning skal udgøre mindst 50 % af bilens samlede areal.
Og at den kun må benyttes til det formål den indregistreres til.
Og nummeret kan ikke udføres med en sætrtevognstrækker.
En anden ting at tage i betragtninger, at godt nok er vægtafgiften på lastvogne ikke så stor , men over en vis tilladt totalvægt skal der betales vejbenyttelsesafgift, og det koster kassen.
og forsikringen på en lastbil nærmer sig tyveri.
Jeg har selv spurgt på en 5 tons lastbil til privatkørsel, .kun ansvar og som elitekører .det billigste sted kostede det 22000 af de stærke
Og ældre lastvogne er dyre i vedliggehold og brændstof.
Bare et dæk til sådan en koster næsten en lille brugt personbil.
Og den skal synes hvert år.
Der er tvangseftersyn på fartskriver/fartbegrænseren og miljøtest.
Og hvis du eks. tager en ganske almindelig lille sættevognstrækker, så kører den fra knapt 2 kilometer på literen og op til 4 km/l .
Jeg har kørt Scania der gik 1, 8 km på literen