Det du kalder CO2 røret er Lambdasonden.
Den måler ilt indholdet i udstødningen, ikke sod-tallet.
Den ligner mest af alt et tændrør, dog med tynde "normal" ledninger i toppen i stedt for det tykke tændkabel.
Det er fuldkommen normalt at der forekommer sodsværtet belægning på moderne bilers udstødningsrør.
I gamle dage blev det altid fint gråfarvet af bly-indholdet i benzinen, men det er (heldigvis) slut nu.
Så længe katalysatoren virker som den skal, og den er varmet op, så vil du under normale omstændigheder aldrig se sort eller blå røg fra udstødningen.
Det skyldes jo netop at denne røg kommer fra motorolie (blå røg) eller uforbrændt benzin (sort røg), som katalysatoren altid vil brænde af.
Kun ved at måle på udstødningens indhold af NOx'er og CO2/CO, kan man afgøre om motoren spytter for meget olie ud, eller kører for fed.
Man KAN komme ud for at motoren har så alvorlig en fejl, at klatalysatoren ikek kan nå at "tygge" det der kommer ud.
Og så vil katalysatoren ret hurtigt kokse til indvendigt, og udstødningen vil tydeligt afgive røg.
Normalt er man dog ikke i tvivl, da problemet altid ledsages af andre problemer, f.eks. :
Stort olieforbrug
Stort benzinforbrug
Dårlig motorgang
startproblemer
manglende trækkraft
Før du begynder at pille ved noget som helst eller mistænke "dyre" ting, så SKAL du ALTID tjekke de helt simple serviceting.
De har MEGET stor indflydelse på motorens ydelse, men alligevel forsømmes det ofte af bilejerne :
Skift luftfilter hvert år
Skift brændstoffilter hvert 5.de år
Skift standard tændrør (enkelt elektrode) for hver ca. 25-30.000 km
Multielektrode tændrør skiftes med samme km tal ganget med antal elektroder
Skift olie og oliefilter MINDST 1 gang om året, eller for hver 10.000km
Brug ALDRIG "bedre" eller "fin dyr" olie ud over den type nævnt i instruktionsbogen.
Kør altid med korrekt dæktryk