Uanset det er alu eller støbejerns motor varianten, uanset om det er 1.0(TU09), 1.1(TU1) eller 1.4(TU3) varianten, skal boltene spændes på samme måde.
Motortypen sidder i rigtig mange Peugeot og Citroen modeller.
Står du foran motoren og kigger på de 10 bolte, spændes de i denne rækkefølge :
7 - 3 - 2 - 6 - 10
8 - 4 - 1 - 5 - 9
trin 1 : spænd over flere omgange op til 20Nm
trin 2 : drej bolte 120° efter vinkelskive
trin 3 : drej boltene yderligere 120° efter vinkelskive
Det er korrekt at Topboltene er strækbolte.
Der anvendes nærmest ikke andet på nyere motorer.
De SKAL derfor udskiftes ved ny montering af topstykke, ellers er der MEGET stor risiko for at de knækker.
Rens gevinderne op i blokken, ved at bruge en gammel bolt med et langsskåret hak og sug hullerne rene med et sugerør holdt mod enden af en støvsugerslange.
De nye bolte SKAL smøres med motorolie, med en olievædet klud.