Jeg har aldrig i mine 40 år med biler hørt om at det er nødvendigt at spore styretøjet efter et hjulleje skift ????
Heller ikke for en standard Mazda626.
Det er bestemt heller ikke normalt at skifte lejerne i begge sider, bare for en "sikkerheds skyld".
Det er vist kun et råd der udspringer af sult eller griskhed på et værksted.
Det drejer sig om ordentligt håndværk på værkstedet :
at finde fejlen før der bankes løs på bilen.
Længere er den ikke.
Nu er det jo ærgerligt, at de moderne computerstyrede diagnose systemer ikke kan lave diagnose på lyde fra en bil, som signalerer fejl.
Derfor er man som mekaniker nødt til at tænke lidt selv.
Det kniber det åbenbart med, at dømme ud fra et par af de foregående svar ...
Jeg skal gerne medgive, at det kan være ganske vanskeligt, helt præcist at finde et defekt leje.
Men der er altså flere metoder end bare lige at skifte det ene leje, for at se om det var defekt.
Løft bilen fri så hjulene kan snurres for hånd.
Vælg frigear, neutral osv. og løsne håndbremsen.
Tag fat om hjulet med de bare hænder og dreje lidt på det.
Det er ret tydeligt at mærke, om hjulet sidder "løst" i lejet, eller om det binder en lille bitte smule fra et sundt leje med fedt-træghed.
Man kan sagtens skelne om det er bremserne der lige slæber en anelse på, for det giver en ehelt bestemt følelse i hånden.
Et sundt leje må ikke være "løst" og spinne hjulet rundt i en evighed.
Hvis det er tilfældet, vil det også afgive en mere eller mindre kraftig hvislende lyd, som bliver til en rumlen eller syngen under kørsel med vægt på hjulene.
MEGET ofte kan man mærke i hånden, at hjulet føles som det kører rundt i "fint sand" med et defekt leje.
Det skal føles fuldkommen glat og perfekt når det drejes.
På de ikke-drivende hjul er det nemt at spinne hjulene op og lytte efter en svag rumlen.
Det skal snurre fuldstændigt lydløst i lejet.
På de drivende hjul kræver det større erfaring med hånd-fornemmelsen, men der er ikke andet at gøre end at komme efter det.
Et defekt ydre knokkelled KAN i visse tilfælde afgive en brummende eller knurrende lyd, men aldrig en syngende lyd, fordi det består af få bevægelige dele som vil afgive en lav-frekvent lyd ved defekt.
Bemærk at mange biler har et støtteleje til at bære den ene sides drivaksel.
Dette støtteleje er normalt meget svært at lokalisere lyden fra - den er der bare.
Lejet er i mindre dimension end hjullejet og vil derfor - som hovedregel - udvise slør vinkelret på akslen, når der rykkes i drivakseln.
Sidste udvej er at undersøge, om der er noget som helst fra inderskærm eller bundplade, som kan trykkes ud mod hjulet af fartvinden.
Det gælder også håndbremsekabler eller følerkabler.
Ellers find et andet værksted der kan deres håndværk, og som ikke står parat i hvide kitler med deres diagnose stik fra computeren, helt ærligt ...