På moderne vedligeholdelsesfrie batterier, er der kun en sikkerhedsventil, i tilfælde af overbelastning, overladning eller kortslutning af batteriet.
Fordi der så dannes svovlsyredampe.
Det lugter infamt, og man er slet ikke i tvivl om den lugt.
En kraftig næsebedøvende kloaklugt ....
De dampe der normalt afgives fra et blysyre batteri er ilt og brint, som ikke i sig selv er giftige, men danner den kendte knaldgas, når de blandes. Dvs en reel eksplosionsfare.
De dannes kun fra de gammeldags batterier som skal vedligeholdes med efterfyldning.
De har derfor også en udluftningsstuds med slange.
Da der findes et ventilationsanlæg i bilens førerkabine, er kravet om udluftning til batteridampe normalt samtidigt opfyldt.
Hvis der findes en udluftningsstuds med slange på batteriet, skal den føres ud til det fri, via en PVC slange.
Slangediameteren skal være STØRRE end den originalt monterede slangestump, hvis ikke original slangen kan nå ud til det fri.
Normalt passer det perfekt, hvis forlængerslangen lige præcis strampasser ud over original slangen.
Er der tale om et moderne vedligeholdelsesfri batteri, er det nok med den almindelige kabine eller varerums ventilation.