Når motoren er kold, skal der være ca. 0,5 - 1 Liter tom luft i expansionsbeholderen.
Fordi kølevandet udvider sig når det bliver varmt - ganske meget endda.
Som Stilkene forklarer, vil du hele tiden få for meget væske presset ud, når motoren er driftsvarm, hvis du bare fylder helt op.
Der kan godt være et resttryk i kølesystemet når du åbner, fordi låget indeholder en trykventil, der lukker tryk ud ved ca. 1bar.
Fordi kølesystemet altid kører under tryk med varm motor.
Det skyldes at kogepunktet hæves når du sætter væsken under tryk, for at forhindre at du får områder i topstykket hvor kølevandet koger i små områder.
Et af de mest sikre tegn på en defekt toppakning er, at der vedbliver at komme TYDELIGE bobler op af kølevandet, sålænge motoren kører.
Det må ikke forveksles med den almindelige uro i kølervæsken som skyldes at pumpen rører rundt i vandet.
Små sodavandsagtige bobler har heller ikke nogen betydning.
Det bliver normalt MEGET tydelig ud over enhver tvivl, når du gasser GANSKE LET op på motoren.
Du må ikke race motoren op uden kølerlåg, da du så risikerer plet-kogning i topstykket pga det manglende tryk.