Hej -
Lejet er presset ind i tromlen udefra, hvor det stopper mod en kant i tromlens centernav.
Herefter er lejet sikret med en stor indvendig låsering udefra.
Du fjerner navkoppen, skruer navmøtrikken ud og fjerner trykskiven.
Nu kan du lirke tromlen ud komplet, forudsat du har løsnet håndbremsen fuldstændigt.
Læg mærke til, at der sidder en løs pakdåse ind mod bærearmen og nogle dertil passende løse blikkopper til pakningen.
Almindeligvis er det fuldstændigt tæret i stykker, hvorefter der kan komme vand og skidt ind i lejet.
Lejet skal presses indefra og ud af tromlen, når låseringen er fjernet udefra.
Jeg er nødt til at gøre dig opmærksom på, at lejet kan sidde så godyl ondskabsfuldt fast, at det simpelthen ikke overlever operationen.
Sidst jeg prøvede på en Citroen ZX (samme konstruktion) måtte jeg opgive og købe nye lejer til de nye tromler.
Her SKAL du bruge en god fidus, ellers banker du de nye lejer i stykker under monteringen.
Den gode fidus er :
Læg de nye lejer i fryseren natten over.
Varm tromlerne op til ca. 100-150grdr i en ovn.
Tag tromlerne ud, smør et tyndt lag fedt eller olie på indersiden hvor lejet skal sidde.
Først når du er helt klar, henter du et leje i fryseren.
Nu skal du være rap på fingrene !!
Pak hurtigt lejet ud, og sæt det MEGET nøjagtigt henover tromlen, hvorefter du giver slip.
Det skulle meget gerne sige *PLUP* og lejet falder bare ned på plads i tromlen.
Du SKAL være virkelig rap på fingrene.
I løbet af få sekunder har den varme tromle varmet lejet op, og så går det lige pludselig megastramt.
Held med det