Hvis sådan en E45 har variabel luftventil på spjældhuset til styring af tomgangen, så er det den mest oplagte kandidat til problemet.
De bliver slidt og begynder at tilte en smule på stemplet, hvorpå de gerne vil hænge lidt eller gå trægt.
Herefter vil motorstyringen jage fortvivlet rundt efter et stabilt arbejdspunkt, med svingende tomgangstal til følge.
I nogle tilfælde er det muligt at opnå en kortvarig bedring ved at adskille og rense ventilen, men fejeln kommer meget hurtigt igen.
En ny ventil er ret dyr, men ebay.de er et godt sted at handle, ofte finder du originaldelen til 1/10 af prisen i DK.
Det er langtfra sikkert at denne fejltype vil sætte en fejlkode, da motorstyringen vil opfatte det som om du sidder og leger med speederpedalen, hvilket jo er "normalt", da det er føreren der bestemmer hvad motoren skal foretage sig.
Hvis ikke bimmeren har sådan én, tjaaee ...
Luftmængdeføleren er næste gode kandidat.
Og det er spjældpotientiometeret også.
Men så burde der også være en fejlkode gemt