|
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 09-06-10 19:19 |
|
Måske er det bedst med en mekaniker til at råde dig, og evt. også lave det for dig.
Nu skriver du ikke hvad det er for en bil - men er det en RR, så skal den skrue ikke sættes i.
| |
| Kommentar Fra : trimare46 |
Dato : 09-06-10 19:22 |
|
du kunne jo starte med at tage den skrue ud igen og se om det hjælper.
når du har hjulet af kan skiven sagtens sidde løs, men den bliver holdt fast af hjulboltene. så mon ikke det er der fejlen ligger.
| |
| Kommentar Fra : Hemmje |
Dato : 09-06-10 19:23 |
|
En RR? Bilen er en Mitsubishi carisma 1.8 gdi 98.
Jeg forstår bare ikke at der er huller i skive bremsen nå den ikke sidder fast.. Jeg kunne rokke med skivebremsen hvilket jeg ikke mener man skal kunne gøre. Skiverne er ventileret med skrue huller til navet. Jeg er selv igang med mekaniker uddannelsen, så vil lave det selv men ved bare ikke hvor fejlen ligger.
Jeg gætter på der er kommet luft i systemet da jeg rokkede med skivebremserne men jeg ved det ikke, derfor jeg skriver herinde..
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 09-06-10 19:27 |
|
Det er dine brenseklodsser der hart sat sig fast, efter at du har sprøjtet bremserens på det hele, og der ved fjernet den lille smule kobberfedt der er smurt på bremseklodserne, der hvor de skal glide på kaliberen. og samtidig har/er de kentret lidt så de har sat sig rigtig godt fast.
Så du bliver nød til at få bremseklodsserne ud og smurt med lidt kobberfedt, og hvis kalibrene er med et stembel skal du også være sikker på at kalibrene kan trykkes/glide ledt til siden
| |
| Kommentar Fra : Hemmje |
Dato : 09-06-10 19:31 |
|
[CITATDet er dine brenseklodsser der hart sat sig fast, efter at du har sprøjtet bremserens på det hele, og der ved fjernet den lille smule kobberfedt der er smurt på bremseklodserne, der hvor de skal glide på kaliberen. og samtidig har/er de kentret lidt så de har sat sig rigtig godt fast.
Så du bliver nød til at få bremseklodsserne ud og smurt med lidt kobberfedt, og hvis kalibrene er med et stembel skal du også være sikker på at kalibrene kan trykkes/glide ledt til siden[/CITAT]
Hmm kunne måske godt være det, burde det også have indvirkning på at jeg ikke kan pumpe bremsen? For som det pt er så er det nærmest mekaniske bremser og ikke hydrauliske jeg har..
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 09-06-10 19:35 |
|
Det bremserens er vistnok ikke til at sprøjte på skiverne, (har aldrig hørt) det skal i hverttilfælde aftørres godt inden du vil bremse igen. Skruen du har sat i, håber jeg så du har sørget for er undersænket, så ikke den generer noget.
Når du pumper din pedal op inden dustarter motoren, skal den være hård, når du så starter motoren imens du stadig holder pedaltrykket skal den sænke sig en smule, - gør den det, er den side i orden. Og så kommer der ikke luft i systemet ved det du har lavet, for så vil pedalen også virke helt anderledes.
Hvis din pedal vedbliver at være i top, efter du har startet motoren, vil det være sandsynligtat der er afbrudt for vacuum til bremseforstærkeren.
| |
| Kommentar Fra : Hemmje |
Dato : 09-06-10 19:40 |
|
Citat efter du har startet motoren, vil det være sandsynligtat der er afbrudt for vacuum til bremseforstærkeren. |
Det er lige netop det den gør, så du mener der er en fejl fra caliberen og op til bremseforstærkeren?
Kan det ikke skyldes luft? Jeg tænker bare meget på om der kan være kommet luft i systemet evt ved at stemplet fra caliberen er blevet trykket tilbage?
| |
| Kommentar Fra : Hemmje |
Dato : 09-06-10 19:55 |
|
Nu har jeg lige testet begge forslag ..
Bremsepedalen sænker sig en lille smule meget langsom ved start af motoren og ikke som tidligere skrevet at den ikke sank.
Kan dog fornemme venstre side med bremseklodserne ikke slår ind mod navet nå jeg trækker den ud af, hvilket de gør i højre side.
beklager min fejlanvisning før.
Mvh Dan
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 09-06-10 20:07 |
|
det lyder helt galt,
hvis du har presset stemplerne i caliberne en anelse tilbage,
kan de ha' sat sig fast inde i caliberen, (sker af og til)
det vil få bremsen til at føles hård at træde på,... UDEN at bremse,
hvis det er tilfældet,. kan du prøve at træde alt hvad du kan (m/motoren igang)
og håbe på at de går løs,
ellers skal du ha' stemplerne ud og rense for rust og skidt
kræver normalt et rep sæt til caliberne
| |
|
Hvis der var luft - ville pedal fjedre...
Hvis den ikke bremser og du skal trykke hårdt, er det fordi den ikke tager fat i skriverne....
Har du renset dinse skiver med WD40 eller ene smørende middel?
Jeg er meget overbevist om at dine skiver ikke er rene men har fået påført en oliefilm...
Så hold bilen hjemem til skriverne er renset og du evt har skiftet klodser.
vh Ben
| |
|
Så det 100% sikkert, at der ikke er luft i systemet...
| |
| Kommentar Fra : Hemmje |
Dato : 09-06-10 20:20 |
|
Citat Hvis der var luft - ville pedal fjedre...
Hvis den ikke bremser og du skal trykke hårdt, er det fordi den ikke tager fat i skriverne....
Har du renset dinse skiver med WD40 eller ene smørende middel?
Jeg er meget overbevist om at dine skiver ikke er rene men har fået påført en oliefilm...
Så hold bilen hjemem til skriverne er renset og du evt har skiftet klodser. |
Hmm, kan sq godt ske der er kommet noget wd40 ligende rensemiddel på skiverne, kan jeg fjerne det med noget? altså oliefilmen på skiverne? og skal klodser skiftes hvis de har fået wd40 olie?
dan
| |
| Accepteret svar Fra : Benjamin.Hansen | Modtaget 100 point Dato : 09-06-10 20:27 |
|
Du skal have klodserne ud og rense det hele i f.eks celulosefortynder.
Husholdningssprit kan også bruges og masser af ren køkkenrulle...
Så det hele er rent og tørt....
vh Ben
| |
|
Jeg tror ikke dine klodser har suget olien.
Men da jeg ikke ved hvad du har brugt, kan jeg ikke sige det med sikkerhed.
Men hvis de bliver lysegrå i overfladen efter du har renset dem, og de ikke er porøse, har de ikke taget skade.
Men det skader jo aldrig at sætte nye klodser på dyret.
vh Ben
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 09-06-10 22:48 |
|
Op med dyret og total adskillelse.Pres klodserne så langt tilbage som muligt, inden du demonterer dem. Så kan du mærke, om stemplerne arbejder, - eller går trægt. Tør skiverne af med fortynder e.l. og "puds" dem lige af med groft sandpapir ( og hvis der er rustgrater på kanterne, fjernes de med f.eks. en vinkelsliber ) Ellers har klodserne ikke fuld kontaktflade.
Puds anlægsfladerne på klodserne med groft sandpapir, til olie m.v. er fjernet helt.
Brug et tyndt lag kobberfedt på glidefladerne og ud for stemplerne, men IKKE på belægningen eller ud på skiverne.
Når det hele er samlet, træder du bremsepedalen ned et par gange (og bliv ikke forskrækket over, at den går langt ned indtil klodserne er på plads igen ) og INDEN du prøvekører!
Du vil tydeligt kunne mærke om bremsevirkningen er ok, eller om der er noget andet rivende galt.
Eksempelvis kan bremseslanger være tilstoppede, caliperne rustet sammen osv.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 10-06-10 00:26 |
|
Citat jeg kan ikke presse pedalen ned og jeg skal nærmest stå ovenpå bremsen for at bremse bilen nå den kører. |
Citat Hvad er typisk for så hård bremsepedal selv om motoren er tændt? |
Det er som regel sådan når en vacuum/bremseforstærker ikke virker.
MEN den har ikke umiddelbart noget at gøre med at du har haft afmonteret hjulene, så hvorfor skulle den lige vælge at gå i udu nu
Citat Jeg gætter på der er kommet luft i systemet da jeg rokkede med skivebremserne men jeg ved det ikke, derfor jeg skriver herinde.. |
Det ka' ikke lade sig gøre der er kommet luft i systemet medmindre der er utætheder et eller andet sted så bremsevæske er rendt ud. Og så vil pedalen enten suse i bund eller være gummibold-agtig at træde på
Citat hvis du har presset stemplerne i caliberne en anelse tilbage,
kan de ha' sat sig fast inde i caliberen, (sker af og til)
det vil få bremsen til at føles hård at træde på,... UDEN at bremse,
hvis det er tilfældet,. kan du prøve at træde alt hvad du kan (m/motoren igang)
og håbe på at de går løs,
ellers skal du ha' stemplerne ud og rense for rust og skidt
kræver normalt et rep sæt til caliberne |
Det lyder mest sandsynligt
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 10-06-10 00:37 |
|
Citat Efter jeg har haft afmonteret begge forhjul for at spray lidt bremserens ind på skiverne |
Bremserens affetter, og bruges bla. til at rense den fettedebelægning der er på nye skiver, og det giver ikke en dårlig bremse effekt ved at du har sprøjtet det på skiverne.
[U] MEN [/U]
Citat Hmm, kan sq godt ske der er kommet noget wd40 ligende rensemiddel på skiverne, |
Hvis du har sprøjtet WD 40 på skiverne, så er det en ren dræber bil du køre i, for det giver en oliefilm på skiverne og så kan den ikke bremse, SÅ KØR IKKE I BILEN FØR DU FÅR SKIVER OG KLODSSER RENSET. Du kan rense skiver og klodsser med brenserens og rene klude, og til sidst trækker du lige klodsserne mogle gange over sandpapir.
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 10-06-10 06:43 |
|
Hold fodbremsen nede, når du starter motoren. Når motoren starter, skal din fodbremse synke ned mod bunden, Hvis IKKE den gør det, så skal du vide, hvad du skal gøre, og ved du ikke det, skal du IKKE selv rode med bremserne.
Når du er under uddannelse til "mekker", hvorfor spørger du så ikke på skolen/lærestedet?
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 10-06-10 11:23 |
|
Der er skrevet mange gode råd her, som jeg ikke skal gentage.
Jeg har samme bil og har flere gange prøvet at ordne bremser,herunder skiftet skiver. Det er ret let, da de normalt er løse, når hjulet er af.
Skruehullerne i bremseskiven er kun til brug,hvis den er groet fast på navet med rust. Så skuer man skruer i og skiven vil då blive trykket løs. De må ikke være der , når man skal samle brenmsesystemet. En skuei vil presse skiven skævt på navet.
Kun et punkt kan gå galt. Bremsesadlen kører i nogle gummihylser . Hvis man smører dem med almindelig fedt, kobberfedt eller olie,svulmer gummiet op og klemmer om glideakslen så bremsen sidder fast i den ene side.
Hvis det er sket skal du have nye gummier - fåes uoriginalt til den tilsvarende volvo model,fra samme fabrik. Fra Mitsu er det kun total udskiftning af systemet.
Herefter smøres kun med ren silikonefedt. Det fås bl.a som vandhanefedt til vvs branchen.
Du skal absolut ikke sprøjrte noget patentmiddel ,hverken på skiver eller klodser. Rigtigt monteret piver de aldrig.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|