Der har aldrig været problemer med at blande almindeligt kendte motor olie typer.
Men der findes utallige vandrehistorier og bodega fortællinger om motorer der starter selv, eksploderer eller pludselig kører baglæns, hvis du gør det.
Hvis det på nogen måde var farligt at blande syntetisk og mineralsk olie, eller olie af forskellige viskositeter ville det flyde overalt på de danske veje med biler hvis motorer var brændt sammen eller pludselig kørte baglæns midt i køreturen.
For det er totalt umuligt at tømme en motor 100% for den gamle olie, før du hælder nyt på.
Medmindre du fylder den op med rensevæske af flere omgange og renser den først, før du skifter over til en anden olie type.
Og det har jeg ikke lige observeret er standarden i branchen ...
Der er en ting du imidlertid skal holde dig for øje - og ALDRIG nogensinde glemme :
Motor olie er en religion.
En af de største og mest udbredte religioner vi har i Danmark.
Med religion gælder den sædvanlige hovedregel : tro; vid ikke.
Derfor skal olien være så syntetisk som muligt, og helst spænde over en raketmotors krav til olie, altså noget med en type 0W70, før den er god nok til den portede Gaarlf.