|
| starterproblem Fra : bjs1948 | Vist : 1050 gange 100 point Dato : 17-04-10 17:49 |
|
hej jeg har en mazda 626 ge model som er lidt sløv i starteren når jeg starter drejer den meget langsomt rundt og vil næsten ikke, batteriet er fuldt opladet og voltmeter siger 12,27 volt og med motoren igang 14,34 volt
| |
| Accepteret svar Fra : kogalejy | Modtaget 110 point Dato : 17-04-10 17:57 |
| | |
|
Du kan ikke via se spændingen alene afgøre om din akkumulator er i orden....
Inden du skifter din starter, kan du får en ven til at parkerere ved siden og at så sætte et par start kabler parallelt imelle de 2 biler.
Hvis din bil starter med normalt forventer rotation på starter, sådan som den skal starte hvis den er i orden. Er det dit batteri der er slidt....
Et slidt batteri kan godt holde spændinge - når dette er ubelastet. Men når det skal yde noget er der ikke meget energi at hente.
En starter dør normalt ikke langsomt - de bliver ikke langsomt dårlige over tid. De dør nærmest fra dag til dag.
Imens dit batteri mister pusten stille og roligt over tid.
vh Ben
| |
| Kommentar Fra : brorteil |
Dato : 17-04-10 18:33 |
|
Som benjamin siger, det kan være dårligt batteri.
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 17-04-10 19:37 |
|
Jeg mener også det er et træt batteri.
12,27V er for lav en hvilespænding på batteriet.
Hvilespændingen (uden motor i gang) skal være mindst 12,40V (ældre batteri) og helst omkring 12,75V (nyt batteri), ca. 1 time efter at motoren er stoppet.
Som tidligere forklaret er det nemt at tjekke, ved at "låne" strøm via startkabler.
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 17-04-10 21:34 |
|
Mål spændingen på batteriet under start = belastning af batteri, er den under 11v er der ikke meget power på dit batteri og det skal skiftes.
Det kan også være starteren der er slidt, så den går meget træg og bruger mere strøm end normalt, men hvis den starter normalt ved strøm fra en anden bil er det ikke starteren, men batteriet der er defekt.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 18-04-10 00:22 |
|
Og måske sidst, men ikke mindre vigtigt: Stelforbindelse. Hvis der sidder en "sytråd" som måske ovenikøbet er dårlig ved tilslutningerne, kan det sagtens være synderen.
Tag et kraftigt startkabel, og sæt det mellem et sted på motoren og - polen på batteriet. Får starteren nu pludseligt travlt, har du fundet årsagen. Og ellers må du som andre allerede har beskrevet kigge på batteriforbindelser og tilslutninger på starteren.
| |
|
Hvis det er et traditilnelt bly syre batteriet hvor du kan skrue 6 skruer af for at hælde deminitaliseret vand på så skulle det idielt have 12,4-12,6 volt hvis det er i super duper tilstand og fuldt opladt.
12,27 volt svare cirka til at det er 50 % opladt.
Så det lader til at batteriet trænger til opladning.
Prøv og oplad batteriet i 7 timer med en ladestrøm på 1/10 af batteriets Ah.
Altså hvis det er på 50 Ah så lad det med 5 ampere.
Check engang imellem om det er varmt.
Og oplad et ventileret sted. udenfor.
Når opladningen er færdig så vent midst 1 time.
Og mål så volt niveauet på batteriet igen.
| |
| Godkendelse af svar Fra : bjs1948 |
Dato : 17-06-10 10:16 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|