Et bilbatteri har mange forskellige spændinger, afhængig af hvilken kondition man måler det under.
Hvilespændingen er den spænding batteriet har over polerne, når det har stået i hvile, dvs. uden ladning og uden strømforbrug, i mindst 1 time.
I denne tilstand måles der 12,8V på et fuldt opladet batteri i god eller ny stand.
Efterhånden som batteriet ældes, dvs. efterhånden som sulfat udfældes og begynder at aflade cellerne, falder spændingen.
Som tommelregel kan man gå ud fra at hvilespændingen ikke må komme under 12,4V for at det skal være brugbart.
12,6V er derfor sådan omtrent "midt i".
Når batteriet oplades med generator eller ladeapparat, stiger spændingen til ladespændingen. Jo kraftigere der lades, jo hurtigere stiger spændingen.
Ladespændingen må ikke overstige 14,4V, da der ved denne spænding indtræder begyndende uddampning af batterisyren.
Det lugter som rådne æg, da svovlsyren begynder at danne flere forskellige ildelugtende svovlforbindelser.
Alle bil generatorer er begrænset med et elektronisk lademodul, til maksimalt at lade med 14,4V.
Men der er mange variationer fra 13,9V til 14,4V.
Det hænger sammen med generatorens kapacitet.
I princippet lades batteriet fint helt nede fra ca. 13,2V, men det tager bare længere tid at fuldlade det.
Man kan sagtens måle en lav spænding på batteriet, selvom motoren kører og generatoren lader på det.
Det skyldes ganske enkelt, at strømforbruget er større end det generatoren lader med.
Typisk har generatoren kun ca. 10-20% af sin kapacitet til rådighed ved tomgang.
Har man derfor nærlys, blæser, elbagrude, sædevarme osv tændt i tomgang, vil man ofte måle en lav spænding på batteriet, da generatoren ikke kan "følge med".
Et bilbatteri holder typisk ca. 5 år, før det er sulfat udfældet og ikke længere kan holde strøm.
Men det er ikke tiden som er afgørende, det er derimod hvor mange gange batteriet når at dyb udlade og fuld oplade der er afgørende.
Kan batteriet holdes fuldt opladt konstant, vil det holde meget længe.
http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterier/SPRGS-SV.pdf