|
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 27-12-09 00:57 |
|
Nu ved jeg ikke lige hvad det er for en bil og generator du har.
normalt er laderelæet som giver feltstrøm indbygget i generatoren, og der går en ledning op til ladelampen.
Men du skriver at dui har to, den ene går op til ladelampen, den anden?kan også gå op til den anden side af lædelampen, men hvis du har et laderelæ er det feltstrøm der fra, men jeg tror ikke at du har et laderelæ, for det er nu om dage bygget ind i generatoren.
Har du en ladelampe der lyser i bilen ?
| |
| Kommentar Fra : Caam2 |
Dato : 27-12-09 01:13 |
|
ladelampen går ud når jeg drejer nøglen og sådan har det altid været...
Tænker lidt på om man kan trække en plus og minus fra batteriet og køre direkte i hvor stikket skal være...
| |
| Kommentar Fra : Caam2 |
Dato : 27-12-09 01:19 |
|
Det er den anden generator jeg roder med nu... Trode der var fejl på den første jeg havde fået fat i men den nye vil heller ikke noget....
Er godt nok ved at blive vanvittig af det p..
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 27-12-09 01:31 |
|
[CITAT] [ladelampen går ud når jeg drejer nøglen og sådan har det altid været... /CITAT]
Der er forkert, ladelampen skal først lyse når du sætter på tænding, og gå ud når du starter bilen.
[CITAT] [/Der er en rød og en gul ledning i stikket... når jeg tager stikket ud af generatoren så tænder lyset på bilen ???CITAT]
Det lyder helt skørt, hvor gammel er den bil, det er da hvis ledninger til kørelys du har gang i, er det en gammel bil der er monteret kørelys på.
| |
| Kommentar Fra : Caam2 |
Dato : 27-12-09 01:36 |
|
Ja okay det er når jeg sætter tændning på at lampen går ud... Min fejl...
Nej det er rigtigt at lyset tænder når jeg fjerner stikket og sætter jeg det i igen så slukker lyset...
Hvordan tjekker jeg lige om det er stikket der er fejl ved...
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 27-12-09 01:48 |
|
Hvor gammel er di bil ?
Hvornår har det hele sidst virket?
Har du været ved at monterenoget udstyr eller rodet med nogle ledninger på den fornylig?
Citat Ja okay det er når jeg sætter tændning på at lampen går ud... Min fejl... |
NÅR du sætter tænding på så skal ladelampen først lyse, og nør bilen er i gang skal den slukke.
| |
| Kommentar Fra : Caam2 |
Dato : 27-12-09 01:56 |
|
Tændningslampen virker som den skal...
Problemet startede for et par dage siden. Jeg gav den gamle generator et slag af en hammer og så virkede den igen. var sikker på at det var kullene og købte der for en anden generator... Den ladede ikke og blev leveret tilbage og jeg fik en ny. Den nye lader heller ikke....
Tror altså at stikket har skylden men ved bare ikke lige hvordan....
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 27-12-09 02:09 |
|
Citat Kan se at den røde ledning er cirka dobbelt så tyk som den gule. Er den røde bare en plus fra batteriet... |
Det må du da kan måle os on der er en rød ledning monteret på batteriet.
Der skal gå en tyk ledning fra generatoren( er monteret med en 6 eller 8 mm bolt på generator) og op til batteri plus, ( den kan også gå til starter og derfra op til batteri plus,og m minus er selve huset/metallet/stel, så der er ingen minusledning på generatoren,
Så skal der gå en ledning op til ladelampen, som først lyser når bilen er til tænding, og på din er kørelys-styring også monteret på generator, det er normalt den samme ledning som til ladelampen.
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 27-12-09 02:17 |
|
Kullene sidder på laderelæet og det kan bare skiftes uden at hele generatoren skal skiftes.
Men har jeg ret i at det er brugtegeneratorer du montere, har du garanti for at de virker?
Og er du sikker på at du har monteret ledninger rigtig, som de sad før du skilte noget af?
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 27-12-09 09:30 |
| | |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 27-12-09 11:04 |
|
På moderne biler med elektronisk reguleret veksestrømsfgenerator og halvlederensretter er ladelampen ikke nogen ikker indikering af hvordan generatoren virker.
De to små ledninger kan være til regulatoren eller et ekternt relæ. Fejlen er formentlih ved den del af kredsløbet. Nærmere kan man ikke komme det ud fra det du forklarer.
Du kan godt spare dig de eksta ledninger til batteriet. De øger bare risikoen for at du laver en alvorlig og voldsom kortslutning, eller brænder ensretterdioderne i stykker.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 27-12-09 12:24 |
|
Som andre allerede har beskrevet, har du en tyk "fødeledning" sikkert mærket B+ og der skal være "hul igennem" til batteriet. Enten direkte, eller via starteren. Dvs, at du skal kunne måle meget lidt, eller slet ingen modstand mellem generator og batteri. Det stik du har mistanke til, har næsten med garanti forbindelse til din ladelampe (den røde gætter jeg på ) og den anden ledning styrer sikkert kørelyset, hvilket forklarer, at når du fjerner stikket trækker den stel via noget andet, der så trigger kørelyset. Hvis ladelampen slukker, hvordan konstaterer du så, at den ikke lader ?
Har du målt over batteriet før og efter start ? Har du konstateret, at spændingen ikke stiger efter et par minutters ladetid ? (Den forbruger jo en del strøm ved hver start, så den skal lige lade lidt, før spændingen kommer op i nærheden af 13,8 - 14 volt ) og blæser, kørelys, el ruder m.m. tager jo også deres.
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 27-12-09 13:47 |
|
Sidste udkald.:
1.: Mål spændingen på batteriet uden bilen er startet, du vil nok måle ca. 12v og husk / noter det.
2.: Mål at der er ca. +12v på generatoren+ ud den tykke ledning, er der +12v så ved du at ledningen op til batteriet er OK.
3.: De to tynde ledninger på generatoren behøves ikke at være monteret, de er kun til ladelampe og kørelys.
4.: Start bilen, hav lidt omdrejninger på, og mål batterispændingen på batteriet, HVIS den IKKE er blevet højre, du skal gerne måle ca. 13,5 - 14V nu på batteriet, JA så er generatoren defekt, selv om det er en anden brugt du har fået fat i.
| |
| Kommentar Fra : Caam2 |
Dato : 27-12-09 15:44 |
|
Så er problemet langt om længe løst... Det var manglende spænding til viklingerne hvilket resulter i manglende ladestrøm... Problemet var i stikket hvor den røde ledning var spænding til viklingerne og den gule til ladelampen....
Siger tak for hjælpen til alle og især "hejdu58" for deltagelse i nattens strabasser hvilket var en kold fornøjelse...
| |
| Godkendelse af svar Fra : Caam2 |
Dato : 27-12-09 15:45 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|