Du har forstået 100% hvad brorteil mener med sit indlæg ?
Altså når du åbner bremseniplen, skal din udluftningsslange sidde tæt til på niplen og være neddyppet i bremsevæske, netop for at der ikke må trækkes luft ind igen.
Dertil SKAL bremsepedalen holdes roligt i bund FØR du lukker for lufteniplen.
Ideelt set skal lufteniplen lukkes, med bremsepedalen stadig på vej i bund efter oppumpning til tryk
Dertil er det af STØRSTE vigtighed at du hele tiden efterfylder på beholderen ved hovedventilen, så der ikke kan trækkes luft ind fra stemplet hér.
Nok om metoden, lad os se lidt på funktionen :
Alle bremse systemer med vakuumservo, vil lade pedalen synke næsten i bund, i samme øjeblik motoren startes og "lader" servoen op med vakuum.
Hvis man holder foden på pedalen under start af motor.
Men det betyder også, at når du stopper motoren, skal pedalen blive stenhård igen efter nogle tryk på pedalen.
Vakuum servoen har nemlig en overraskende stor hjælpekraft, når den fungerer.
Prøv forsigtigt en lille køretur og afprøv bremserne.
Det kunne da være, at det er din naturlige forsigtighed der spiller dig et puds.
Mulige fejlkilder :
Hvis din LT'er har ABS, så sidder der med stor sandsynlighed også en luftenippel på ABS blokken, som skal udluftes først.
Lastventilen (-erne) skal være åbne, under udluftning, da de selv kan indeholde luft.
Den skal "snydes" ved at binde styre armen op i samme position som når affjedringen er trykket ned af last på vognen.
Hvis det er den moderne type med indkapslet begrænser ventil, er der ikke andet at gøre end at prøve at skifte den, hvis den i øvrigt er monteret korrekt.
Normalt er de ikke ret dyre.
Du skal sikre dig, at det ikke er mekaniske fejl på selve hjulbremsen, der kan give årsag til unaturlig vandring i de bevægelige dele.
Specielt kan auto justering af håndbremse mekanismer være en drillepind.
Held med det.
Uanset hvem der får/ikke får ret, skriv meget gerne om hvad fejlen er når problemet er løst.