Jeg fandt lige Bilmagasinets sammenligningstest fra nr. 8 2001 Altså ikke de nyeste modeller, men grundlæggende er det de samme biler i dag!! Har valgt at poste hele artiklen:
SELVOM CITROEN Berlingo var blandt de første af sin slags på det danske marked. er den stadig den bedste. og det gælder også. hvis man tager Peugeots sidestykke. Partner. i betragtning. De to biler er som enæggede tvillinger. men i privatversionen på hvide plader løber Berlingo med guldet som følge af et større modelprogram og bedre udstyr.
Da de to biler blev introduceret. fik Citroen æren af personbil-modellen, mens Peugeot koncentrerede sig om varevognsversionen. Angiveligt skulle begge parter sidenhen få lige adgang til Berlingo/Partner-programmet. men det er ikke helt sket. Peugeot har stadig klart den største markedsandel på varevognssiden, mens Citroen er tilsvarende størst på personvognssiden, hvilket også afspejles i programmet. Citroen har et stort program med mange forskellige versioner og fire forskellige motorvarianter. Peugeot nøjes med en udstyrsvariant og tre motorvarianter. Kendsgerningen er da også, at man som privatkøber står sig bedst med en Citroen Berlingo, om end det kræver forstørrelsesglas at se forskellen.
Med introduktionen af den nye 16- ventilede 1,6-liters motor på 109 hk har Peugeot og Citroen droppet den gamle 9O-hestes 1,8-motor. Den passede ellers godt til bilen, men til gengæld er merprisen for den mindre, men kraftigere og mere moderne 16-ventilede motor beskeden, og brændstoføkonomien er også betydeligt bedre. Teknisk set er Berlingo og Partner i øvrigt helt identiske, og de bliver også produceret på det samme samlebånd.
Forskellene ligger i udstyr og valgmuligheder, og det er her, Citroen har fat i den lange ende. Ny på Berlingo-listen er Modutop-versionen med ændret tag. Det er delvist i varmedæmpende glas, men derudover er det udstyret med en mængde aflæggerum, ved alle siddepladser. Desuden har Modutop en blæser, der sørger for luft til bagsædepassagererne via tre dyser, der også sidder i tagsektionen. Aircondition er dog stadig ekstraudstyr ti114.999 kroner.
Modutop koster 10.000 kroner ekstra, det samme som et stof-foldetag i hele bilens længde. Peugeot tilbyder ifølge prislisten ingen af delene, og det er ærgerligt, for begge dele er et åbenlyst aktiv for bilen. Især på rejser og længere ture har Modutop-indretningen en indlysende fordel.
Men herudover kommer andet udstyr, som rigeligt opvejer den beskedne Berlingo-mmerpris i forhold til en tilsvarende Partner. Blandt andet har Citroen Berlingo en RDS-radio med CD og seks højttalere som standard. Peugeot nøjes med en skrattende stereoradio uden kassette og med kun to højttalere, og hvad værre er. Højttalerholderen i dørbeklædningen er også væk. Berlingo har også sædevarme, hvilket Partneren sjovt heller ikke har -på næsten alle andre Peugeot-modeller er det ellers standard. Til gengæld er Peugeot Partner lidt billigere at servicere end Berlingo, og mærkeligt nok har den også længere serviceintervaller.