Hej -
Du kan ikke udlæse fejlkoder på sådan en gammel bil.
Og da slet ikke så simpel en fejl.
Airbag systemet med krudtladninger, har som standard en tydelig orange-rød farve på ledningerne, for at gøre dem særligt synlige og opmærksomheds fangende.
De er derfor nemme at kende fra de andre ledninger der findes i en bil.
Det er uhyre almindeligt, at stiksamlingerne under forstolene svigter pga ir i selve stikket , eller direkte er knækket i stikkene. Derfor vælger man ofte at klippe stikkne af og lodde forbindelserne sammen eller sætte nye krimp stik på.
Det vigtigste er at den nye samling bliver solid, pålidelig, langtidsholdbar og ikke kan kortslutte til metaldele på stolen. Tænk på at den skal ligge i mange år og bare vente på at den SKAL virke, HVIS det utænkelige sker en dag ...
Der er ikke noget med plus og minus, da det helt enkelt er en spænding der kommer fra airbag computeren ud til krudtladningen, for at fyre den af.
Og den er ligeglad med hvordan plus/minus vender.
Der sidder normalt også en eller anden slags glide elelr slæbe kontakt i ratet, til at overføre spænding for krudtladningen i rattets airbag.
Denne slæbekontakt er berygtet for at slide ud, da ratett jo hele tiden bevæges.
Forbindelsen kan også være udførst som et bændelkabel, der er snoet rundt om rat akslen flere gange.
Det der sker er, at airbag computeren konstant overvåger om der en god elektrisk forbindelse ud til alle krudtladninger.
Den måler helt enkelt ohm ud til hver ladning.
Og der må højst være ca. 2 - 3 ohm, ellers melder airbag computeren fejl og tænder advarsels lampen.
BEMÆRK :
Inden du går i gang med at rode med systemet, skal du pille MINUS klemmen fra på batteriet, og stripse den fast til PLUS klemmen.
Så kan der umuligt komme spænding på bilens elsystem mens du arbejder.
Så er det ikek