Hej bach -
Der må være en volumen justering på selve dieselpumpen.
Hvis den er justeret i skoven, så giver dieselpumpen for stor mængde brændstof, og din motor bliver på stedet forvandlet til en aldrende sort-rygende pensionist.
Normalt er disse volumen skruer ret hysteriske på indstillingen, så du kan nemt risikere et par mm justering forvandler din friske motor til en sod-maskine.
En sod-maskine har NA-DA kræfter og giver præcis det symptom din Passat har lige nu.
Jeg ville straks gå efter denen justrinh.
Begynd med at mærke op helt tydeligt hvordan skruen er justeret nu.
Siden drejer du den først 1/4 omgang til den ene side, og tager en prøvetur.
Hvis det ikke hjalp, drejer du tilbage og i stedet 1/4 omgang til den anden side.
Fidusen er, at du lige nøjagtig skal stille skruen under det punkt, hvor motoren genererer sort røg.
Husk at en belastet/accelererende motor altid vil give "sund" grå røg uanset benzin/diesel.
En diesel må ikke give sort røg under belastning, da den så er overfodret.
Held med det -
Og hold humøret oppe trods useriøse drengerøvs kommentarer