Når / hvis sælger ’mener’ den bruger 1/4 liter pr. 120 km. = 1 liter pr. 480 km.
så har han sikkert ikke overdrevet,.. sandsynligvis bruger den meget mere,
uanset hvad,.. er det helt klart i overkanten,
hvor længe motoren kan holde, er der ingen der ved,.. det kan kun blive gætterier,
men med så stort et olieforbrug, skal du faktisk kontrollere oliestanden efter hver køretur,
glemmer du at kontrollere oliestanden,.. og fylde olie på motoren, efter hver køretur,
er der meget stor risiko for at motoren brænder sammen.
Du skal altså ha’ en dunk motorolie med i bilen, og efterfylde / kontrollere oliestanden,
jævnligt,.. meget jævnligt,.. (helst efter hver tur)
en ombytningsmotor koster sikkert mere end hvad du skal give for bilen,
dvs. hvis motoren brænder sammen, er pengene spildt, og du må ud og købe en ny brugt,
det er dyrt at køre i så gamle biler,.. især hvis du ikke kan / vil, eller har mulighed for selv at reparere den,.. når den går i stykker,
og at den går i stykker kan du være helt sikker på,.. (det er faktisk det eneste der er sikkert)
der er altid noget i vejen med så gamle biler,.. spørgsmålet er hvor mange fejl,
man kan / vil ”leve” med,
selv en fejlfri FDM attest kan ikke garantere mod fremtidige reparationer, (slet ikke rust)
Ka’ du selv reparere den når den går I stykker,
eller har du en ven,.. eller familiemedlem der vil reparere den gratis, eller meget billigt,
hvis ikke,.. kan det blive et kostbart bekendtskab, at købe en bil der er 19 år gammel,
om 1 år skal den synes,.. det koster penge,.. mange penge,
et simpelt eftersyn, og reparation af bremserne løber hurtigt op over 2000 kr.
på et aut. værksted,.. (bare ét eksempel)
præcis hvad det vil koste pr. mdr. .. altså løbende vedligehold og rep. .. er svært at spå,
men et godt kvalificeret gæt,.. bygget på mange års erfaring med rep. af biler,
vil være 800 – 1500 kr. pr mdr. afh. af hvor heldig / uheldig du er,
for under 1000 kr. pr mdr. kan du købe en funklende ny bil,.. i 100.000 kr. klassen,
foruden at du får en ny bil,.. får / kan du få en billig kaskoforsikring, (2995 kr. pr. år)
det kan du ikke på en brugt,
oven i det hele får du ALT moderne udstyr, og en betydelig mere sikker bil,
der er billigere i både benzin, forsikring, og grøn afgift.
og standartudstyr som eksempelvis,.. airbag
blokeringsfri bremser (ABS) plus ESP. stabiliseringsprogram,
servostyring - el-rudehejs osv. osv.
bare fornøjelsen / duften af ny bil,.. er en hel del mere behageligt, (for de fleste)
en ny bil (værdien) taber til gengæld mere end en brugt, ca. 1000 kr. pr. mdr.
det opvejes dog at de større reparationsudgifter der er på en brugt bil,
summa summarum,.. det er stort set lige så billigt at køre ny,.. som brugt,
især for små / mindre biler.
så HVORFOR køber du ikke en ny ?
pris og udstyr afhænger af bilmærke og model,
her er et par eksempler,.. ud af mange,
http://kiamotors.dk/ModelPage.aspx?ModelID=1&PageType=Economy
http://www.hyundai.dk/default.asp?pageid=12&nodeid={3B6EB01B-2EE8-4C33-813B-0F0C65FEAB1E}&mode=equipment
http://www.suzuki.dk/modeller/splash.aspx
http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=2363
http://www.fyens.dk/article/889235:Bil--b-d--camping--Bliv-bilist-for-under-1000-kr