/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
citroen xantia
Fra : janik
Vist : 2087 gange
100 point
Dato : 09-08-09 18:17

Min xantia går ujævnt i tomgang så jeg
har prøvet at rense step motoren men nu ville den
slet ikke gå i tomgang..
Det er en 1,8 i fra 1994...
Skal jeg have en anden step motor ???

 
 
Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 110 point
Dato : 09-08-09 18:49

Hej janik -

Ja det er vist ret tydeligt at det er stepmotoren.
De har en dårlig vane med at begynde at hænge sig fast i det bevægelige stempel, når de bliver slidt.
Og det hjælper meget sjældent at rense dem.

Der står noget identifikation på selve stepmotorcylinderen.
Det kan du bruge til at finde en ny på Ebay.co.uk, da samme type stepmotor bruges til flere andre bilmodeller.
Selvom du skal betale fragt oveni, så kan det samlet set nemt blive under halv pris.

Regn med ca. 1500-2500 for en ny fra Citroen, og ca. 300,- billigere fra refako og tanten osv.

På Ebay kan en spritny findes til ca. 7-800,- inkl fragt.

Er du heldig kan du finde en brugt som duer, men de har desværre meget ofte samme problem.

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme


Dato : 09-08-09 19:14

En step-motor er en form for elektromotor hvis bevægelser kan styres i små vinkeltrin og dermed mere præcis end gængse elektromoterer. De bruges for eksempel til at flytte læse/skrivehovedet i CNC-maskiner, plottere, printere, CD-, DVD- og diskettedrev, i robotter og andre steder, hvor det er vigtigt at kunne bevæge noget hen til en veldefineret, forudbestemt position. Til gengæld for den præcise styring er step-motorer mindre energieffektive end "normale" elektromotorer.


[redigér] Virkemåde
Som i almindelige elektromotorer findes der i step-motorer et antal elektriske spoler og evt. permanente magneter, men hvor almindelige elektromotorer af sig selv omkobler strømmen i spolerne (via kommutatoren) så motoren bliver ved med at køre videre, skal der til step-motorer bruges noget ekstern elektronik til at levere strøm-pulser til de forskellige spoler i den rigtige rækkefølge.

Hver impuls får motorens akse til at dreje sig en ganske bestemt vinkel, f.eks. 45 eller 15 grader eller mindre, så ved at levere et bestemt antal impulser kan man få motoren til at dreje sin akse med enhver vinkel, der er et helt multiplum af 45°, 15° eller mindre. Og ved at bytte om på den rækkefølge som spolerne modtager deres elektriske impulser i, kan man skifte omløbsretning.

Når en stepmotor er "kørt" hen til den ønskede position, kan man opretholde en såkaldt "holdestrøm" i de spoler, der modtog den sidste impuls: Så virker motoren som en slags låse- eller bremseanordning der søger at fastholde motorakslens aktuelle position.

En step-motors rotation er sammensat af 2 dele; inertimoment (dynamisk) og drejningsmoment fra strømmene gennem spolerne. Drejningsmomentet i en permanentmagnet step-motor fra strømmene findes kun, når rotorens nordpoler ikke er lige ud for statorens syd- eller nordpoler. Drejningsmomentet er maksimal for en vilkårlig strøm forskellig fra nul, når rotorens nord- og sydpoler er halvvejs mellem statorens nord- og sydpoler.


[redigér] Typer
Der er følgende typer at step-motorer:

Permanentmagnet
Bipolar - har 4 spoler, der er forbundet parvis i serie. Har normalt 4 tilledninger. 2 per spolepar.
Unipolar - har 4 spoler hvor man for det meste forbinder dem parvis i serie, med midtertilledning. Kan have fra 5..8 tilledninger.
Reluktans, uden permanentmagnet - kan have flere spoler.
Hvis man i en reluktans step-motor frakobler strømmen helt, er der ikke noget der "holder" på motorens aksel: Så kan man med håndkraft eller andre motorer relativt nemt dreje akslen rundt.


[redigér] Analog styring af en step-motor
Simpelt set kræver det 2 sinusformede vekselstrømme 90 grader forskudt, som f.eks. kan fås via 2 brokoblede lineare strømeffektforstærkere (=H-broer, fuld-broer). Dette er analog styring.

For bipolare step-motorer forbindes midterpunkterne, fællespunkterne ikke eller til forsyningsspænding halve.

Retningen af step-motoren ændres ved at vende en af sinusstrømmene - f.eks. ved at vende en af spolernes strømfaser 180 grader. Men inden dette sker skal step-motoren få bragt sin hastighed ned til stilstand, hvorefter den nye rotationsretning startes.

Kilden til de 2 vekselstrømme kan f.eks. være en lavfrekvens "tone"-generator med variabel frekvens (linear "clock").

"Tone"-generatoren skal kunne sættes helt i stå i en vilkårlig fase. Dette betyder at den kan være trinløs/step-løs.

Dette er den næsten ideelle fødning af en stepmotor.


[redigér] Digital styring af en step-motor
I sædvanlig praksis anvender man ikke lineare effektforstærkere, men derimod "on-off"-"forstærkning". Dette kaldes digitalstyring.

En "on"/"off" styring kan lave helstep og halvstep.

Fordelen ved digitalstyring er, at den "digitale tonegenerator"/clock er simplere at lave og det er styringen af effektforstærkerne også. Der afsættes mindre energi/effekt i effektforstærkerne.


[redigér] Digital input styresignaler
Pulsgiver, taktgiver (Clock, CLK) - som bestemmer stepmotorens rotorhastighed og faktisk antal skridt, step (eller halvskridt).
Retningen (direction, dir) - som bestemmer stepmotorens rotorretning.
Evt. signal om taktstyresignalet signalerer helskridt eller halvskridt.

[redigér] En kredsløbsblok kaldet "translator"
Formålet med denne blok er at oversætte clock og retningen til "driver" kontrolsignaler.

Unipolar

Obligatorisk er 1 signal til hver af de 4 spoleender, som signalerer om de skal have strøm eller ikke.
Bipolar

Obligatorisk er 2 fase-signaler til hver fuldbro, som signalerer om hver fuldbros 2 grene skal være lave eller høje. Herudover 2 kontrolsignaler til hver sin fuldbro, som signalerer om broens udgange skal være svævende.
Denne blok styrer via driveren de 2 brokoblede effektforstærkere digitalt (on,off). Men da styringen er digital, kan der i kortere tid ske det, at den ene gren i en brokoblet forstærker får signal om at både nedre og øvre transistor skal være "on". Dette udløser en "katastrofe", hvor en eller begge transistorer brænder af. Derfor skal man sikre sig at "translator" eller "driver"-blokken forhindrer dette med det rette design. Det der skal til, er et kortvarigt tidspunkt, hvor begge transistorer får off-signal, så den af dem der var "on" får tid til at slukke. Dette kaldes er "dead-time" tidsintervallet.

[redigér] "Driver"
"Driver"-blokken er den, som ændrer on/off signalerne fra logikspænding "5V" til spændinger og strømme, der er anvendelige til at styre effekttransistorer.

Driverens design afhænger af om step-motoren er unipolar eller bipolar.


[redigér] Effekttransistorer
Den sidste blok er selve effekttransistorerne, som evt. kan kræve køling. Det er normalt nødvendigt med dioder over transistorerne. Effekt MOSFETs har disse dioder indbygget.

Effekttransistorernes placering afhænger af om step-motoren er unipolar (kun pull-down eller pull-up-effekttransistorer anvendes; 4 stk) eller bipolar (2 fuldbroer; 8 effekttransistorer).

"Driver" og effekttransistorblokken udgør tilsammen effektforstærkerne.


[redigér] Mindre step end halve
Hvis en stepmotorstyring skal kunne styres i mindre trin/step end halve, så skal translatorblokken ændres, så output er analoge signaler evt. i trin. Man får brug for D/A-konvertere. Alternativt kan den mere effektive metode pulsbreddemodulation (PWM) anvendes.

Dette kræver igen at effektforstærkeren også er eller simulerer analog/linear og f.eks. kører i klasse B, C eller D(herunder PWM). Men omkostningen ved anvendelse af klasse B og C er et stort effekttab i effektforstærken. Kun hvis klasse D eller PWM anvendes, vil effekttabet kunne være lavt.


Kommentar
Fra : klumme_k-rumme


Dato : 09-08-09 19:16

Hvad med lidt flere OPLYSNINGER

step motor.

Eller bare



Kommentar
Fra : 3773


Dato : 09-08-09 19:31

Ævl og spam Disken

Godkendelse af svar
Fra : janik


Dato : 09-08-09 20:09

Tak for svaret Beestone.

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme


Dato : 09-08-09 20:26

Citat
Ævl og spam Disken


Havde DU regnet med andet__? // klumme ?

BTW: hvem F______ er disken.

En der ikke modtager P_I_S = mere.

Nå men den skal vi jo ikke spamme spørger med.
Opret din egen tråd.

JEG vidste ikke hvad en step motoren var før NU..

Og godt man IKKE har sådant noget BILLIGT på sin scooter/ gris
+

Kommentar
Fra : nesuno


Dato : 20-12-09 21:48

Hej janik

Hvis du skulle have andre spørgsmål angående Xantia, eller andre citroener,
så er her en super side;

http://www.citronik.dk/jforum/forums/show/29.page

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408857
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste