Det lyder som din blæser starter med at køre alt for sent, altså når kølevandet er blevet alt for varmt.
Der skal sidde en termokontakt i en af kølerens side beholdere, som tænder for blæseren.
Den er ret nem at kende på sine kraftige ledninger til den store strøm til blæseren.
Finder du noget føler halløj med tynde ledninger, er det den forkerte du har fat i (niveau føleren).
Det r ret almindeligt, at termokontakten har 2 trin, hvor den kan tænde ved en lav temperatur, og give strøm til blæseren gennem en faldmodstand, så blæseren kører langsomt på trin 1.
På trin 2 når motoren er rigtig varm, skal blæseren køre på fuld fart.
Så skal der være 3 tykke ledninger (stikben) på termokontakten i køleren.
Den vil ALTID starte på den lave temperatur først, så det er helt normalt at kontakten brænder ud til trin 1, og derfor tænder den kun ved høj temperatur på trin 2.
Og derfor kan din motor lige akkurat begynde at koge.
Men det burde den faktisk ikke gøre.
Noget kunne tyde på, at dit tryklåg til køleren eller expansionsbeholderen heller ikke virker.
Låget indeholder nemlig en trykventil, som skal holde kølesystemet på ca. 1bar tryk maksimalt.
Dermed hæver man kogetemperaturen i kølesystemt til ca. 110-120 grdr.
Netop for at hindre at motoren koger over, når den bliver godt varm under normale hårde driftsbetingelser.
Du kan få begge dele til små penge hos THansen, men du skal selv vide præcist hvad du skal bruge.
Vær sikker på at du oplyser korrekt model, årgang og motorstørrelse og type.
Termokontakten skifter du når motoren er kold, med kølerlåget på. Så løber der kun ganske lidt vand ud.
HUSK : der SKAL være mindst 0,5L tom luft i expansionsbeholderen. så kølevandet har plads til at udvide sig når det bliver varmt.
Vand udvider sig som bekendt både når det bliver varmt, og når det fryser ...
Endda ganske meget ...