/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
citroen xantia går ujævnt
Fra : janik
Vist : 4059 gange
100 point
Dato : 26-07-09 10:44

citroen xantia går ujævnt i tomgang den
går fra 800 omr. til 1500 omr hele tiden??
Jeg syntes ikke der er nogen vacuum slanger der er utæt.
Det er først når den bliver varm den gør det..
Hvad kan det være jeg ved godt at det kan være mange ting.
Det er 1,8 i fra 1994...

 
 
Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 26-07-09 13:37

Hej Janik -

Der er et par muligheder, som du forholdsvis enkelt kan tjekke selv.

1) MAP (vakuum) sensoren kan blive ustabil med tiden, somme tider på grund af sejg olie kondensat.
Afhængig af model og årgang er det en flad dims bag ved luftfilterkassen, forbundet med en tynd vakuumslange.
Eller også er det en følerdims skruet direkte på undersiden af indsugningsmanifolden.
Prøv at rengøre den i benzin, og prøv at suge i slangen for at prøve tætheden.
Du kan måle på den som aktiv, dvs den giver kun signal med tænding på.
Det midterste af de 3 stikben skal give spændings signal 1-4 volt efter hvor meget du suger.

2) tomgangs luft tilskuds ventilen. Også kaldet steppermotoren. Kan også blive slidt og fyldt med snavs og derfor gå trægt. Sidder som en lidt kluntet rund cylinder ind i spjældhuset.
Den er svær at afprøve, men pilelr man stikket af, skal motoren tydeligvis gå stabilt, på det omdrejningstal ventilen hænger sig på.

3) motor temp føleren. Der sidder faktisk 2, men den ene er KUN til styreboksen. Den er normalt med grøn plast stykke og ALTID med 2 ben i stikket.
Den sidder i nærheden af thermostathuset, ved siden af 1-2 andre følere til overtemp lampe og viserinstrument.
Sæt tænding på og hold øje med viserinstrument, så du er sikekr på det er den rigtige føler du får fat i.
Den kan du direkte måle ohm på, når du hiver stikket af.
Føleren SKAL have 300-500 ohm, når motoren er varm, og cirka 2500-5000 ohm når motoren er kold.
Det betyder også, at hvis du kortslutter stikket til føleren, så tror styreboksen at motoren er varm, og derfor stopper den med benzin tilskud (choker), og så skal motoren gå jævnt og falde lidt i omdrejninger - HVIS altså det er her fejlen ligger - når du piller stikket af mens motoren kører.
IGEN : vær opmærksom det er den rigtige føler.

MODSAT : sker der ingenting hvis du piller stikket af til føleren, så er det sandsynligt at føleren, eller stik m/ kabel, er defekt - altså afbrudt.
Det er ret almindeligt at denne føler er afbrudt (uendelig ohm) på ældre Xantipper.

4) der sidder en luft temp føler på undersiden af manifolden, og den har præcis samme funktion og teste på præcis samme måde, som beskrevet til motor temp sensoren.
Men den føler har knap så stor indflydelse på motorgangen. Den kompenserer kun blandingen for kold luft indtag.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : rocoolsen


Dato : 26-07-09 14:12

Ellers prøv den nemme først. Pil stelkablet af i 5 min, og kør derefter en lille tur.
Har prøvet det på 405erne ( samme motor) og det har hjulpet på urolig tomgang.


Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 26-07-09 23:43

blot et supplement til rocoolsens svar, fordi det kun virker hvis man har et næsten perfekt køremønster. Så kompliment roco, når du kan resætte mens du kører, er det fordi du virkelig "forstår" din bil.


Kører selv Citroën, havde samme problem, den kan "resætte" motorstyringen ved, at:

ved helt kold motor afmonter batteri + i ½time

genmonter kabel og start motor UDEN AT RØRE SPEEDEREN, og lad den arbejde til den er gennemvarm (køleventilatoren har arbejdet 2 gange)

stop motoren og lad den afkøle HELT.

Fik rådet af en Citroën-mekanikker, og det virker fint.

Ps. Problemet kan f.eks. opstå, hvis motoren har været overophedet, sejtrukket
eller kørsel med for lavt oktantal.

Det koster kun din tid og ca. 2 liter benzin

Godkendelse af svar
Fra : janik


Dato : 26-07-09 23:53

Tak for svaret Beestone.

Kommentar
Fra : janik


Dato : 26-07-09 23:57

hjkofoed
jeg har ikke prøvet det du beskriver og mange syntes at jeg er lidt naiv når jeg køber en citroen xantia fordi der er så mange fejl ved det affjedring system men den når den virker som min gør
findes ikke bedre..
Jeg ville prøve det du siger .

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177555
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408859
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste