Hej Janik -
Der er et par muligheder, som du forholdsvis enkelt kan tjekke selv.
1) MAP (vakuum) sensoren kan blive ustabil med tiden, somme tider på grund af sejg olie kondensat.
Afhængig af model og årgang er det en flad dims bag ved luftfilterkassen, forbundet med en tynd vakuumslange.
Eller også er det en følerdims skruet direkte på undersiden af indsugningsmanifolden.
Prøv at rengøre den i benzin, og prøv at suge i slangen for at prøve tætheden.
Du kan måle på den som aktiv, dvs den giver kun signal med tænding på.
Det midterste af de 3 stikben skal give spændings signal 1-4 volt efter hvor meget du suger.
2) tomgangs luft tilskuds ventilen. Også kaldet steppermotoren. Kan også blive slidt og fyldt med snavs og derfor gå trægt. Sidder som en lidt kluntet rund cylinder ind i spjældhuset.
Den er svær at afprøve, men pilelr man stikket af, skal motoren tydeligvis gå stabilt, på det omdrejningstal ventilen hænger sig på.
3) motor temp føleren. Der sidder faktisk 2, men den ene er KUN til styreboksen. Den er normalt med grøn plast stykke og ALTID med 2 ben i stikket.
Den sidder i nærheden af thermostathuset, ved siden af 1-2 andre følere til overtemp lampe og viserinstrument.
Sæt tænding på og hold øje med viserinstrument, så du er sikekr på det er den rigtige føler du får fat i.
Den kan du direkte måle ohm på, når du hiver stikket af.
Føleren SKAL have 300-500 ohm, når motoren er varm, og cirka 2500-5000 ohm når motoren er kold.
Det betyder også, at hvis du kortslutter stikket til føleren, så tror styreboksen at motoren er varm, og derfor stopper den med benzin tilskud (choker), og så skal motoren gå jævnt og falde lidt i omdrejninger - HVIS altså det er her fejlen ligger - når du piller stikket af mens motoren kører.
IGEN : vær opmærksom det er den rigtige føler.
MODSAT : sker der ingenting hvis du piller stikket af til føleren, så er det sandsynligt at føleren, eller stik m/ kabel, er defekt - altså afbrudt.
Det er ret almindeligt at denne føler er afbrudt (uendelig ohm) på ældre Xantipper.
4) der sidder en luft temp føler på undersiden af manifolden, og den har præcis samme funktion og teste på præcis samme måde, som beskrevet til motor temp sensoren.
Men den føler har knap så stor indflydelse på motorgangen. Den kompenserer kun blandingen for kold luft indtag.
Held og lykke med det.