For at være på den "sikre side" har bil fabrikanten specificeret et maks antal km på bilen, mellem hvert olieskift.
Det kan uden problem forlænges med 50%, da fabrikanten er nødt til at tage højde for alverdens usikkerhed i bilens levetid og brugsmønster.
Det er penge lige ned i lommen på værkstederne, når de selv definerer en NY "på den sikre side" og skifter oliefilter hver gang, eller dobbelt så ofte som fabrikanten foreskriver.
Dertil er det unødvendigt ressource spild.
Den sjat olie der står i oliefilteret, kommer ud filtreret og blandes med den friske olie.
Og så ser den nye olie meget hurtigt sort, grim, snavset og ulækker ud.
Det kan man da ikke have i en bil - vel ?
Teknisk er det overhovedet intet problem.
Der er så mange "sådan gør vi altså" dumme regler på værkstederne rundt omkring i dagens Danmark, at det samlet set bidrager langt mere til mistillid, end tillid til værkstederne.
Dertil er har de stampet sig op på et usundt dyrt niveau gennem årene.
Men det straffes nu, når krisen strammer til.
Det er svært at skjule, at i nabolande kan værkstedydelserne ofte hentes til 50% lavere pris, med præcis samme faglige garanti på arbejdet.
Det ville klæde branchen, og de mange professionelle mekanikere der skriver hér, hvis de var lidt mere teknisk saglige, i stedet for hele tiden at gå efter den største gevinst ...