/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skifte olie
Fra : jangchr
Vist : 1435 gange
50 point
Dato : 15-06-09 15:50

Jeg kunne læse i en andet spørgsmål http://www.kandu.dk/spg136984.aspx at der en der sige at når man får skiftet olie på bilen så skifter man kun oliefilter hver 2-3 gang, kan det passe??, vi får altid at vide når vi får skiftet olie at man skal skifte oliefilter hver gang (Quickpot) eller er det bare en måde at tjene flere penge på folk der ikke har en skid forstand på sådan noget

 
 
Kommentar
Fra : vic2000


Dato : 15-06-09 15:55



JA det er

Det er altid den mere kloge der nare den mindre kloge, og det værste, det glæder sq alt,

Kommentar
Fra : refi


Dato : 15-06-09 15:57

Personligt får vi da også skiftet filtre hver gang....

Det virker på mig forkert at blande en 1/4 liter GAMMEL olie (eller lignende - i den nye

Kommentar
Fra : jangchr


Dato : 15-06-09 16:05

jo jo refi, men er det nødvendig at skifte oliefilteren hver gang

Kommentar
Fra : refi


Dato : 15-06-09 16:18

Kommer nok lidt an på om du kører i en "veteranbil" eller en moderne højtydende.....

Jeg ville ikke spise en god bøf med pommes fra igår....

Kommentar
Fra : jangchr


Dato : 15-06-09 16:23

Suzuki Alto fra 2003

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 15-06-09 16:26

En moderne bil med langt mellem olieskift = ny filter hver gang.

I "gamle dage" med hyppige skift og billig mineralolie kunne filtret godt køre 2 olieskift.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 15-06-09 16:29

I den servicemanualen står det højt og larmende på skrift hvad Suzuki anbefaler. Det er som udgangspunkt klogest minimum at overholde dette.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 60 point
Dato : 15-06-09 16:33

For at være på den "sikre side" har bil fabrikanten specificeret et maks antal km på bilen, mellem hvert olieskift.
Det kan uden problem forlænges med 50%, da fabrikanten er nødt til at tage højde for alverdens usikkerhed i bilens levetid og brugsmønster.

Det er penge lige ned i lommen på værkstederne, når de selv definerer en NY "på den sikre side" og skifter oliefilter hver gang, eller dobbelt så ofte som fabrikanten foreskriver.
Dertil er det unødvendigt ressource spild.

Den sjat olie der står i oliefilteret, kommer ud filtreret og blandes med den friske olie.
Og så ser den nye olie meget hurtigt sort, grim, snavset og ulækker ud.
Det kan man da ikke have i en bil - vel ?

Teknisk er det overhovedet intet problem.

Der er så mange "sådan gør vi altså" dumme regler på værkstederne rundt omkring i dagens Danmark, at det samlet set bidrager langt mere til mistillid, end tillid til værkstederne.
Dertil er har de stampet sig op på et usundt dyrt niveau gennem årene.

Men det straffes nu, når krisen strammer til.
Det er svært at skjule, at i nabolande kan værkstedydelserne ofte hentes til 50% lavere pris, med præcis samme faglige garanti på arbejdet.

Det ville klæde branchen, og de mange professionelle mekanikere der skriver hér, hvis de var lidt mere teknisk saglige, i stedet for hele tiden at gå efter den største gevinst ...

Godkendelse af svar
Fra : jangchr


Dato : 15-06-09 17:40

Tak for svaret Beestone.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408854
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste