Nu er det ikke sådan at der er bestemte bilmærker der er mere
’kendt’ for at brænde ventiler,.. end andre,
’moderne’ bilmotorer, fremstilles af robotter,
robotterne er programmeret til at ’acceptere’ en vis tolerance,
eksempelvis plus / minus 2 %,.. på alle dele,
(især vigtigt på hurtigt roterende / bevægelig dele som, krumtap, plejlstænger,
stempler, ventiler, mm.)
i langt de fleste tilfælde, fordeles plus og minus tolerancerne
nogenlunde ligeligt på hver cylinder,
det bliver så normalt en udmærket ’gennemsnitsmotor’
ind imellem sker det at ’robotten’ til cylinder nr. 1, får fat i for mange ’plus tolerancer’
mens ’robotterne’ til de andre cylindre,.. får fat i for mange ’minus tolerancer’
i kvalitetskontrollen er det hele ’ok’.. da det holder sig inden for de tilladte tolerancer,
i praksis,.. bliver det en motor med én (1) plus cyl. og tre (3) minus cyl.
dvs. en motor der er en hel del mere i ’Ubalance’,. end en ’normal gennemsnitsmotor’
nogle kalder det for en ’mandags motor’,.. eller ’mandagsbil’
samtidig er moderne bilmotorer monteret med ’bankeføler’,.. som forhindrer
’tændingsbanken’,..
dvs. tændingstidspunktet, på alle fire cylindre,.. (på en 4 cyl. motor),.. justeres efter
den cyl. der ’banker først’,… i dette tilfælde cyl. nr. 1,
det giver tilsammen en motor der tænder,.. og kører ’rigtig godt’ på cyl nr.1
men tænder, kører ’mindre godt’ på de andre 3 cylindre,
uanset hvad,.. så holder en motor i Ubalance,.. ikke nær så godt / længe,.. som en
’normal gennemsnitsmotor’
det giver anledning til kraftigere vibrationer, som forøger slitagen,. og risiko for
metal træthed,.. evt. knækket plejlstang, osv.
det er ofte årsagen til at du kan opleve to,.. tilsyneladende ’ens’ fabriksnye biler,
(fx Vectra),.. hvor den ene, fint kører 700.000 km,.. mens den anden ’kun’ kører 300.000 km
af samme grund adskiller man altid en fabriksny motor,
(der bruges til rally / motorsport)
og afbalancerer, polerer, afvejer alle dele så de er i perfekt balance,
uden det nødvendigvis giver flere HK,..
men simpelthen for at motoren holder længere, og evt.
kan holde til at blive tunet, yderligere.