Citat Er det livsfarligt ved høj hastghed eller er det farligt overhovedet |
Under det sidste Formel 1 løb i Shanghai ’Circuit banen’ i Kina (14 dg.siden)
var det regnvejr,.. regnen øsede ned under hele løbet,
her fik man en overbevisende ’demo’ af hvor vigtig, og betydningsfuld det rigtige
dækvalg er,
et ”forkert dækvalg” var ikke blot livsfarligt,.. det var simpelthen forskellen mellem at
kunne holde bilen på banen, og dermed vinde løbet,..
eller køre af banen og smadre bilen, (evt. føreren)
dækfabrikanterne bruger ufattelige summer på at udvikle det ”perfekte ” dæk
det er desværre ikke muligt,.. det vil altid blive et kompromis,
hvad værre er,.. og hvad mange ikke ved / tænker over,.. er at et dæk er udviklet til
at køre under et bestemt klima / vejrforhold,
http://www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/altomdak/Findrigtigedak/
eksempelvis er der stor forskel på om dækket er udviklet til Danske,..
Spanske, Afrikanske, mm. forhold, (selvom dækket har samme navn / typenr.)
det er bl.a. en af årsagerne til at man af og til, ser ”gode tilbud på dæk”
dækket kan være meget uegnet til Danmark,. hvis det er udviklet til at køre i Afrika,
mange ’moderne’ dæk er asymmetrisk opbygget,.. har forskellig gummiblanding,
og evt. forskellige egenskaber i h / v side,.. derfor er dækket mærket, med
omløbsretning + evt. hvilken side der skal vende udad,
når / hvis du vender ét dæk ’omvendt’,.. ændrer du samtidig dækkets egenskaber,
det påvirker alle bilens egenskaber,.. køre, bremse, styre, og vedhæftning til vejbanen,
det kan i værste fald få bilen til at skride ud,
om det er direkte livsfarligt,.. afhænger af forholdene, (”uheldigt” er det i hvert fald)
noget helt andet er at det også er ulovligt, og bilen kan ikke synes (hvis det blir' opdaget)