|
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 01-04-03 08:46 |
|
Nej du må ikke parallelkoble batterierne. Du skal have fat i noget jeg tror de kalder et "Camping" relæ. Det er en dims der først åbner for ladning når spændingen på systemet overstiger f. eks. 14V (en bil lader normalt med 14,4V). Det kan også være du kan få dimsen ved dem der bygger store bilstereoanlæg, f. eks HI FI Klubben, Teleservice mv.
Men husk nu at påbygge sikringer i fornødent omfang. Sådan et bilbatteri kan altså aflevere alvorlig mange Amp., og så nemt som ingenting stikke ild i din bil.
| |
| Kommentar Fra : viskinge |
Dato : 01-04-03 08:52 |
|
Jeg ville nok vælge at sætte en diode imellem batterierne. Funktionen vil så blive: når du kørere, oplader du begge batterier. Når du bruger det extra batteri (Nr2) til inverteren, vil du ikke kunne aflade Nr1 batteri (til start af bilen).
En diode nedsætter godt nok ladespændningen med Ca. 0,6 volt, men det tror jeg ikke betyder ret meget, da inverteren gerne skulle kunne klare en lidt lavere indgangsspændning. Du kan købe et specielt laderelæ der klare det hele, men jeg tror ikke det kan betale sig, da de er ret dyre. Disse specielle laderelæer bruges feks. til lystbådemotorer, hvor det alt, undtagen starteren, er 12 volt og starteren er 24 volt.
Du skal bruge en kraftig diode, gerne 50-100 Amp.
MVH
| |
| Accepteret svar Fra : CLAN | Modtaget 60 point Dato : 01-04-03 09:23 |
| | |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 12-09-03 13:36 |
| | |
| Godkendelse af svar Fra : CADmageren |
Dato : 20-10-03 07:39 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|