|
| Elektronisk parkerings ur. Fra : cccf | Vist : 3810 gange 50 point Dato : 26-12-08 09:50 |
|
Jeg har fået et Elektronisk parkeringsur (Pwatch) i julegave til min Skoda Oktavia.
Der står hvor ledningerne skal monteres:
sort til stel
orange til tænding.
rød til konstant tænding.
Men findes der på min bil en samlebox hvor jeg kan slutte dem til, og har min bil de samme farvekoder.??
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 26-12-08 10:35 |
|
Farverne i din bil er ligegyldige. Det nemme sted at tilslutte den slags er normalt ved radioen.
Det kræver lidt forstand at finde de rigtige ledere og at koble på uden løse forbindelser.
Dertil lidt elektrisk håndelag for at koble ledderne på parallelt uden kortslutning.
I radioens manual kan du se hvilke ledere , der er hvad,
Brug ikke strømtyve . Det er noget upålideligt l....t.
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 26-12-08 10:37 |
|
Hej -
Til lykke med gaven.
Den er nem at tilslutte.
Men som med alt andet ekstra udstyr, må man selv finde ud af hvor ledningerne skal forbindes.
Det nemmeste er nok at trække radioen ud, og så forbinde de 3 ledninger dér, da radioen bruger præcis de 3 samme forbindelser fra Skoda'ens El-net.
Du skal have lidt erfaring med bil El-installationer, ellers må du have hjælp.
Der findes ingen eksakt "gør sådan" instruktion, da farvekoder osv. er forskellig på de forskellige bil mærkers El-net.
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 26-12-08 10:38 |
|
Hej transor -
2 sjæle, 1 tanke
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 26-12-08 10:42 |
| | |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 26-12-08 11:06 |
|
Står en Skoda ikke gennemsnitligt længere parkeret end andre mærker ?
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 26-12-08 11:17 |
|
Citat Radioen bliver i de fleste biler afbrudt i startøjeblikket (også den ledning der har konstant strøm) |
Vil det sige at radioens indstillinger bliver nulstillet hver gang man drejer nøglen ?
Hvad er så idéen med at til slutte radioen på denne måde ?
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 26-12-08 11:23 |
|
Citat Vil det sige at radioens indstillinger bliver nulstillet hver gang man drejer nøglen |
NEJ
Så længe er strømafbrydelsen ikke, men nok til uret reagerer.....
Prøv blot at sætte tænding på din bil - tænd radioen - og start - radioen forsvinder et kort øjeblik....
Men læs monteringsanvisningen - der står angivet hvor der BØR tilsluttes (og IKKE tilsluttes)
| |
| Kommentar Fra : cccf |
Dato : 26-12-08 11:34 |
|
Til luffe:
Jo, der derfor jeg syntes det kunne være smart med sådan et ur.
| |
| Kommentar Fra : cccf |
Dato : 26-12-08 11:36 |
| | |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 26-12-08 11:39 |
|
Så har det nok ikke den store betydning i dette tilfælde....
Det næste er så at ledningerne BØR loddes på - og ikke blot monteres med klemmer eller kabelsko...
| |
| Kommentar Fra : cccf |
Dato : 26-12-08 11:44 |
|
Jeg kan bare ikke forstå de i monteringsvejledningen kan skrive de skal monteres på klemme 15-30-31. Hvordan kan de vide det.?????
| |
| Kommentar Fra : vvdriver |
Dato : 26-12-08 12:03 |
|
Monter du roligt din FSO3,sammen med ledningerne til din autoradio.Min kører upåklageligt på anden år.Radioen mister strøm i startøjeblikket,men det påvirker ikke parkeringsuret.
Ang.ledningsmontering.
Tag din radio ud,på radioen er der sikkert en diagram der viser hvordan ledningerne er monteret til radioen.Ledningerne kommer sikkert i en ISO multistik,som passer i din radio. Find de tre ledninger som du skal bruge.Koble dem derpå.
Når du har monteret p-skiven, er det ikke sikkert uret viser rigtigt med det samme,tag det roligt,uret bliver opdateret hvert 1o minut fra Frankfurt.
God fornøjeldse
vvdriver
| |
| Kommentar Fra : cccf |
Dato : 26-12-08 12:15 |
|
Hej refi klemme 15-30-31. svarer det til numrene i min sikringsboks.??
Der står nr.15 står for sikringen til Kombiinstrument, automatgear,vinkelsensor for ratudtag, bakspejl.
Dert skulle så svare til klemme 15 (tænding plus) i monteringsvejledning for P-watch.???
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 26-12-08 12:24 |
|
Der står sikkert 15 ud for flere....
Det er dem der KUN er strøm på med tænding slået til
31 er stel
30 er der strøm på KONSTANT (med mindre du piller batteriet af)
| |
| Kommentar Fra : severino |
Dato : 26-12-08 12:59 |
|
Ja ja refi men det kan da komme an på en prøve. En prøveskruetrækker til 12 volt, vil da synliggøre om strømmen forsvinder under opstart af bilens "operativsystem", og hvis der er strøm på konstant så er det jo det nemmeste sted, hvor alle de nødvendige forbindelser er.
Jeg har selv trukket fra radioens kabel, og det har da virket lige siden klokkeværket blev indmuret i min Astra.
| |
| Kommentar Fra : vvdriver |
Dato : 26-12-08 13:59 |
|
Lige en sidebemærkning.??
En kunde med en Skoda, kørte til Mercedes,ville gerne have en ny motor i vognen??.
To dage efter hentede han Skodaen. Kom tilbage efter 5 minutter, klagede over, bilen kørte 10 meter frem,så 10 meter tilbage.Værkføren sagde til kunden. Den eneste motor vi har der passer i en Skoda, er en viskermotor.
Undskyld cccf, i dag er en Skoda en rimeligt god dyt.
vvdriver
| |
| Kommentar Fra : vvdriver |
Dato : 26-12-08 14:13 |
|
Klemme 15-30-31, har ikke en dyt at gøre med sikringsnummer i sikringsboksen??.
Så ville jeg gerne spørge, hvor skal jeg koble min radio til, jeg har kun 18 sikringer ??
På Audien
Sikringsplacering (fra venstre mod højre)
NR. 4
Ur,bagagerumslampe,indv.lampe,make-up spejl,stikdåse,cigartænder,radio,vogncomputer,læselamper .
vvdriver
| |
| Kommentar Fra : vvdriver |
Dato : 26-12-08 14:32 |
|
cccf spørger:
Kode Hej refi klemme 15-30-31. svarer det til numrene i min sikringsboks.??
Der står nr.15 står for sikringen til Kombiinstrument, automatgear,vinkelsensor for ratudtag, bakspejl.
Dert skulle så svare til klemme 15 (tænding plus) i monteringsvejledning for P-watch.??? |
Ud fra hans spørgsmål,har han sikkert set i hans instruksionsbog,at sikring nr. 15 dækker det han skriver??. Og tror måske det er det samme som klemme 15, derfor mir kommentar.
vvdriver
| |
| Kommentar Fra : stig54 |
Dato : 26-12-08 14:55 |
|
Det erjo ikke uden grund at P-watch har lagt monteringsvejledning ud på nettet, min mazda 626 taber strøm i startøjeblikket på radioen, og det er da muligt at det ikke gør noget normalt, men hvad hvis den bruger lidt længere tid om at starte, jeg ville følge Refi´s råd, og det er klemmenumre der er ens for alle biltyper så vidt jeg ved.
Gør det ordentligt fra starten så slipper du for bøvl senere.
| |
| Accepteret svar Fra : Beestone | Modtaget 50 point Dato : 27-12-08 00:21 |
|
Roooolig nuuuu ....
For det første : så er det ikke en Mazda, slet ikke en 323 ...
For det andet : en moderne Skoda er en kopi af tilsvarende VW/Audi modeller og har et helt "normalt" ledningsnet.
For det tredje : radioen spiller jo heller ikke når tændingen er afbrudt i de fleste biler. Omendskønt på nyere biler kan man vælge denne funktion til/fra ved at flytte en sikring.
For det fjerde : glem alt om at finde klemme dit, dat og dyt. De klemmenumre findes ikke at se normalt nogen steder på nogen biler. Lad de vittige mekanikere vrøvle rundt med dem.
For det femte : hiv nu den radio ud, så du kan komme til ledningerne bagpå. Med en ganske almindelig billig nålespids testlampe til 12V finder du hurtigt de 2 omtalte plus forbindelser.
For det sjette : brug ganske roligt helt almindelige strømtyve. Det dér med at lodde på ledningerne i en bil er der ingen seriøs mekaniker der kunne drømme om at gøre alligevel. De har ganske enkelt ikke tid eller tålmodighed til det. Og hvis de gør det alligevel, er det helt sikkert at det går gruelig galt
| |
| Godkendelse af svar Fra : cccf |
Dato : 27-12-08 14:02 |
|
Tak for svaret Beestone.
Tak til alle.
| |
| Kommentar Fra : vvdriver |
Dato : 27-12-08 15:49 |
|
Tak for det cccf
Det svar fik du også 26-12-08 12:03
vvdriver
| |
| Kommentar Fra : cccf |
Dato : 28-12-08 09:48 |
|
Det har du ret i wdriver.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|