|
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 14-11-08 23:00 |
|
To muligheder:
Enten du giver bilen for lidt gas....eller du slipper koblingen for hurtigt, uden at gi' bilen nok gas
¨Så det er ikke kun din kæreste der er af den opfattelse
Men jeg ku' da godt tænke mig at høre din egen teori om hvorfor
| |
| Kommentar Fra : piaskov |
Dato : 14-11-08 23:02 |
|
Hej og tillykke.
Citat Jeg kan ikke bruge hans gode råd til noget. Han mener, jeg
bare skal give den noget mere gas!? Den skal jo have noget at leve af! |
Du skal bare øve dig i at finde koplingspunktet i jeres egen bil . Andet er det ikke.
Det kan du øve dig på , med kæresten ved siden af.
| |
| Kommentar Fra : bente64 |
Dato : 14-11-08 23:10 |
|
Min kørelærer sagde at jeg slipper koblingen for hurtigt. Det er også det jeg selv kan mærke, det er jo bare et spørgsmål om træning, især fordi det jo er en ande bil jeg nu skal køre i. Det med at jeg bare skal give den mere gas lyder ulogisk fordi: jeg kan jo få bilen til at køre helt UDEN at give den gas, hvis det skal være. Når jeg parkerer bilen eller starter langsomt med at dreje bilen ud fra en parkeringsplads, kan jeg jo køre på koblingen uden at træde på speederen. Derfor synes jeg det lyder ulogisk.
Kom nu giv mig nu ret. Den blærerøv skal ned med nakken! Jeg er træt af at høre hvor få timer han skulle have da han fik kørekort.
Jeg skulle have mange timer. Dog ikke så mange som min alder, som folk ellers spåede mig. Meen jeg mangler mod og selvtillid, og er bange for at jeg havner i den store gruppe af kvinder med kørekort der ikke tør køre. Men hvis jeg nu får blærerøven lidt ned med nakken, får jeg måske lidt mod til at prøve igen.
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 14-11-08 23:18 |
|
Når du får blærerøven ud af bilen, så kan du garanteret godt køre
Har i ikke en stor p-plads hvor du kan øve dig, en hvor der er rigeligt med plads, og hvor du
ikke behøver at være bange for at "gøre skade"
Øvelse gør mester--- nu hænger du på den, når i har været i byen
| |
| Kommentar Fra : piaskov |
Dato : 14-11-08 23:32 |
|
Citat Nå jeg må vist insistere lidt mere, selv om det er nemmere når han kører. |
Nemlig..bare sig noget til ham.
Det er vel også i hans interesse at du lærer det
Bare slå i bordet og sig det skal han ikke bestemme . Det nytter jo heller ikke noget at han skal parkere bilen hver gang i kommer hjem eller for den sags skyld når i kommer i byen.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 14-11-08 23:49 |
|
Ford Mondeo st. car...en kæmpebil ??
Næ du, det er en ganske almindelig størrelse mellemklassebil....og endda en der er let at håndtere...OGSÅ på P-pladser, dens vendediameter er ikke større end på en bette Golf o.s.v.....så måske kæresten slet ikke er så dygtig som han selv tror eller også er han sgu bare en R**, der inderst inde slet ikke bryder sig om, at du skal køre i bilen
Men...du skal ikke la' dig kue, der var også sådan en fyr i min mands familie, der næsten gjorde konen til en psykisk nedbrudt stakkel hver gang det kom på tale at hun skulle ud at køre i bilen.....så en dag gik hun ud og købte gammel bil til sig selv.
Citat jeg kan jo få bilen til at køre helt UDEN at give den gas, hvis det skal være. Når jeg parkerer bilen eller starter langsomt med at dreje bilen ud fra en parkeringsplads, kan jeg jo køre på koblingen uden at træde på speederen. Derfor synes jeg det lyder ulogisk. |
Ja, men så slipper du garanteret også koblingen noget langsommere.....det hænger nemlig sammen, jo hurtigere du slipper koblingen, jo mere gas skal bilen ha' for ikke at gå i stå
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 15-11-08 00:24 |
|
Ford Mondeo er vist udstyret med servostyring (Det er de fleste biler i vore dage) netop for, at gøre det lettere, at parkere og manøvrere på trange steder. Øvelse gør mester, og tro på, at du lærer hver gang du sidder bag rattet. Det lyder så ligetil, men giv en smule gas samtidigt med, at du slipper koblingen - og uden kloge formaninger fra højre side. Han kan passende se til fra et vindue - hvis han synes.
Du slapper garanteret meget mere af, når du er alene i bilen ?
Og ellers kan du måske låne en mindre bil et sted, så du kan få lidt erfaring ? Som andre så rigtigt har påpeget: Kør så meget du overhovedet kan komme til det.
Og så stort til lykke med kortet. Flot gået.
| |
| Kommentar Fra : bente64 |
Dato : 15-11-08 00:28 |
|
Altså, jeg giver jo også gas når jeg sætter i gang og jeg synes da også jeg finder koblingspunktet, men så får jeg altså sluppet koblingen for hurtigt og så stopper bilen.
Lidt pinligt når det sker 4 gange i træk, med de samme biler bagved hver gang
Tak for kommentarerne allesammen
sov godt
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 15-11-08 02:07 |
|
Når du skal ud fra en parkeringsplads, giver du dig god tid, og skal ikke "følge med de andre", så behøver du ikke, at give gas, fordi du automatisk slipper koblingen rigtigt.
Når du sætter i gang ved et trafiklys, stresses du af, ikke at ville være for langsom, så slipper du nok koblingen lidt hurtigere, og så har han ret i, at der skal lidt mere korn ned til hønsene.
På den anden side, kan du prøve at ignorere kæresten, der nok ikke kan lide at nogen jorder jeres flotte dyt, dine fortravlede medtrafikanter og deres tuderi, og så bare sætte i gang i dit eget tempo, så får du ret, og han en lang næse.
Og så i øvrigt: Godt gået, og held og lykke med køreriet
| |
| Kommentar Fra : muldvarp1 |
Dato : 15-11-08 02:33 |
|
Jeg kører normalt Dieselbil og når jeg en gang imellem kommer ud at køre i en Benzinbil sker det såmænd oså for mig at skidtet går i stå.
Jeg tog pappet i 1965 så det er ikke fordi jeg er nybegynder.
Snak med Manden om at få skruet motoren lidt op i tomgang,en periode så får du tid til at opøve rutinen.
Held og lykke med sagen (som man siger Bare gi´den gas)
muldvarp1
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 15-11-08 05:13 |
|
Den står vel ikke i højere gear end 1. ?
Det er lidt af en balancegang midtimellem at starte på en kobling der fedter eller starter med et ryk, men det kommer med træningen og bliver automatisk.
Og Du SKAL lære at parkere det skrummel for at lære drejningsvinklerne og størrelsen, det vil kommme Dig til gode hvis Du kommer ind i tæt bytrafik hvor det hele propper til og Du bliver nødt til at kringle øsen helt ned til 10 cm frem/tilbage og til siderne ved vejarbejde o.l. Gå ikke ud fra af klaphatten bagved holder afstand eller gider flytte sig
Tag det roligt de første par tusind kilometer, skru ned for musikken (og kæresten) og koncentrer Dig 100 % om bilen, skid på de medkørende der sætter fingeren op til hovedet og bruger hornet, det er Dit liv og bil !!
Aflæs jævnligt trafikken både langt for og bag "hvad de har gang i" så Du er forberedt. Selv på motorvej når man ligger i 2. eller 3. position kan det svare sig at orientere sig i bakspejlet om der længere bagud skulle komme en idiot farende med 200 kmt. Pludselig har man ham lige i røven, så er det bedre at være af vejen inden.
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 15-11-08 08:55 |
|
Nogle koblinger har en længere vandring end andre. Nogle koblinger er "blødere" end andre. Nogle bilers motorer er extremt omdrejningsvillige. Som andre er inde på, så skal du finde koblingspunktet. Find ud af på hvor lille et stykke der skal til - og hvor henne (fra top til bund) at koblingen begynder at tage fat, og hvornår koblingen har taget helt fat.
Når du kender de steder - og du får det indøvet, så vil du også kunne koble til normalt. Når bilen går i står ved igangsætning, skyldes det ofte en kombination af forkert tilkobling i forhold til rigtig gasgivning. Som så ofte før, så "sidder fejlen" bag rattet - for alle de, der laver fejl i trafikken fx kører over for gult og rødt lys!
Lær' det nu bente64, og få glæde af det.
| |
|
Ud og kør en lille tur hver eller hver anden dag i en måned. Få lavet så mange igangsætninger som muligt og få også parkeret lidt så kommer det til at gå som smurt inden en måned.
Men sørg for at være alene i bilen når du øver dig.
At sige at man slipper koblingen for hurtigt er det samme som at sige at den bliver sluppet inden der er givet gas, så din kæreste har desværre ret i at den går i stå når den ikke får nok gas men øvelse øvelse øvelse så skal det nok komme alt sammen.
| |
| Kommentar Fra : bente64 |
Dato : 15-11-08 09:33 |
|
Åh ja det med automatgear har jo været diskuteret, men jeg vil lære at køre en bil med normalgear.
Selvfølgelig skal bilen have gas, men koblingen skal også slippes langsommere, og der er mit problem tror jeg. Min kæreste har da ret, men nu har jeg fået nogle forklaringer.
Jeg er nødt til at sige at, jeg ved godt det er mig der er påståelig i denne sammenhæng, men det er jo fordi jeg ikke kan bruge hans bedrevidende påstande til så meget, når der ikke følger en ordentlig forklaring med.
En anden ting vi har diskuteret er nemlig: Da jeg skulle køre første gang i kravlegård, kørte vi uden at bruge speederen. Altså kun på koblingen. Hele banen rundt flere gange og zigzag mellem kegler osv. Her sagde min kæreste at det kunne man ikke, så måtte det være specielle biler osv. Man SKAL give gas. Jeg sagde derimod især da jeg havde kørt flere gange, at andre biler da kan køre på koblingen, og at min kørelærer anbefalede at ved parkering og andre manøvrer kører man ganske langsomt på koblingen uden at give speed. Det sagde min kæreste at det kunne vores bil i hvertfald ikke. Det har jeg senere bevist at den kan.
Så essensen i det er selvfølgelig at jeg stadig er så usikker, at jeg må holde mig til min kørelærers måde at gøre tingene på og må lukke ørerne for min kærestes.
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 15-11-08 09:38 |
|
Igen har han ret.....
Du kommer IKKE langt på koblingen alene uden gas med mindre bilen er sat MEGET højt i tomgang
At "køre på koblingen" betyder netop at man kører med en "blanding" af for MEGET gas men regulerer overførslen med koblingen...
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 15-11-08 10:03 |
|
KØB DIN EGEN BIL !!!
Og kør alene !
Du har præcis samme ret til at lære af alle de mange små fejl man begår som begynder - som alle vi andre har prøvet
Min ægtefælle gennem 30 år kører helt anderledes end jeg gør. Men jeg har efterhånden lært mig selv at forstå, at anderledes ikke nødvendigvis er forkert
PS : jeg begår stadig kørefejl ind i mellem, og glæder mig meget over at jeg selv er i stand til at se dem !
Den dag jeg ikke mener jeg begår kørefejl længere, er det nok værd at overveje om jeg skal aflevere pappet ...
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 15-11-08 10:56 |
|
Gu skal man ej køre på koblingen, det er kun gamle damer der gør det, man kan gøre det når man skal finjustere en parkering, men lige så snart man kender bilen og sig selv har man en anelse mere fart på når der skal parkeres.
Bare vent til Du en dag i udlandet skal starte på en 20 graders stigning, enten fra et parkeret sted eller ved udsving/kryds på anden tværgående vej, her skal man også have håndbremsen i gang. Det er intet problem med automatgear men kan være en fordel at have lært med manuel gear.
Og bed Din kæreste om at holde kaje indtil Du laver en alvorlig fejl eller overser noget, kun sådan får Du selvtillid.
Og tænk på at selv om han er rutineret kan han sandsynligvis ikke klare en teori/køreprøve til UG med egeløv
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 15-11-08 13:40 |
|
Nul håndbremse LuffeA
Hold fodbremsen nede med h.storetå, mens lilletåen hviler let på speederen, let så foden blidt fra koblingen. Når den "bider", "ruller" du højre fods tryk over på lilletåen, og du er i gang med begge hænder på rattet.
Kan ikke tage æren for ideen, lærte det af en rallykører tilbage i '70erne
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 15-11-08 14:11 |
|
Huuuuuuh, det har jeg glemt næste gang, nok fordi at jeg ikke har bil selv, kører sjældent og derfor aldrig kender øsen før efter lidt tid.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 15-11-08 17:43 |
|
Citat Hold fodbremsen nede med h.storetå, mens lilletåen hviler let på speederen, let så foden blidt fra koblingen. Når den "bider", "ruller" du højre fods tryk over på lilletåen, og du er i gang med begge hænder på rattet. |
Og...hvis der så sker en "smutter" og du er skyld i et uheld, og du forklarer de "rare" politifolk hvordan du klarer den lille sag.....så får du bare et ordentligt hak i tuden, orienterende køreprøve, kæmpebøde o.s.v.....for at betjene køretøjet på uforsvarlig og uhensigtsmæssig måde
Du skal tværtimod sikre dig, at du til enhver tid kan (og SKAL) betjene bilens pedaler helt uafhængigt af hinanden.......gælder også, hvis undskyldningern er, at fodtøjet var så bredt at man kom til at træde på begge pedaler på en gang
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|