0W40, 5W40, 10W40, 15W40, 20W50 er et tal-udtryk for oliens viskositet, altså oliens evne til at flyde ved forskellige temperaturer.
På almindelig dansk siger det noget om at olien er en tyk sovs eller tynd som vand, ved forskellige temperaturer. 0W40 er en meget tynd olie, 20W50 er en tyk olie - når de bedømmes ved stuetemperatur.
Her skal man tænke på, at en tynd olie også har en tynd olie-FILM på de olie-smurte flader. Det har stor betydning for ældre motortyper, som er specificeret til en tykkere olie, eller er slidt så der er større arbejds tolerancer. Sådanne motorer vil larme og klapre med en tynd motor olie.
En tynd olie kan også give problemer med for lavt olietryk på sådanne motorer, da olien flyder meget let.
Det danske klima kræver i sig selv højst en olie viskositet af 10W40, med mindre bil fabrikken har specificeret noget andet.
Nyere biler har motorer med langt tættere tolerancer og derfor mindre frigang med plads til oliehinden. Det kræver også et større olietryk og en tyndere olie for hurtigt at få olien på plads ved start, da der simpelt hen ikke kan flyde så store oliemængder ved de mindre tolerancer.
Det svarer lidt til hvor meget vand du hurtigt kan få igennem en lille og en stor slange.
Derfor er de moderne motorer typisk specificeret fra fabrikken til en tyndere olie, f.eks. 5W30 eller 5W40.
0W40 er en ekstrem olie, som endnu ikke er specificeret af motor fabrikanter - bortset fra til konkurrence brug.
BEMÆRK :
Det er meget vigtigt at forstå, at viskositets tallet IKKE er et udtryk for oliens kvalitet. Det fortæller ALENE noget om oliens flyde egenskaber.
Kvaliteten af olien benævnes som et API tal, f.eks, API SJ/CF. Her skal betegnelsen "SJ/CF" have den højeste alfabetiske betegnelse for at udtrykke den højeste kvalitet.
Kvaliteten af olien har betydning for hvor længe den kan anvendes i en motor, før oliens smørende egenskaber er nedbrudt. Det har også stor betydning for om olien "branker" som margarine på en varm pande.