I al beskedenhed med min elektronik uddannelse, forekommer det mig at, der er lidt forvirring omkring HVORNÅR de forskellige spændings niveauer skal måles, og HVILKE spændingsniveauer der kan forventes målt.
Når batteriet sidder i bilen, motoren kører i tomgang og generatoren dermed lader på batteriet, skal batteri spændingen - DIREKTE på polerne - være maksimalt 14,4V. Bemærk at spændingen skal måles efter et par minutters tomgang, for at startstrøms forbruget er blevet kompenseret på batteriet.
På lidt ældre biler vil der U-undgåeligt være lidt korrosion i diverse kabelforbindelser, hvilket medfører spændingstab afhængigt af det aktuelle strømforbrug.
Man må derfor forvente en normal spænding på batteriet i området 14,1V - 14,4V, når motoren kører.
Dette gælder uanset batteriet er helt nyt eller gammelt. Er spændingen højere, er generatorens lademodul defekt.
Er spændingen lidt lavere, (måske 13,6V - 13,9V) er problemet mest sandsynligt korrosion i kabelforbindelser, krimpninger og poler, i forbindelen fra generator til batteri.
Er spændingen væsentligt lavere, er det mest sandsynligt generatorens lademodul som er defekt (udslidte slæberings kul) og derfor ikke længere lader på batteriet.
Bemærk, at på lidt ældre biler kan der opstå problemer med dårlig stelforbindelse fra generatorens hus til motorblokken, pga korrosion i opspændingsflanger osv.
Ofte er den bedste løsning her et svært kabel direkte fra generatorens hus direkte til batteriets minus pol. Det kan mirakuløst "hente" 0,2-0,5V på ladespændingen.
Batteriets hvilespænding har derimod væsentligt lavere spændings niveauer.
Bemærk at hvilespændingen skal måles flere timer efter at ladning på batteriet er ophørt, da batterispændingen falder ganske langsomt fra lade til hvile spænding.
Nye friske batterier, vil have en fuldladnings spænding på omkring 12,8V. Det kan svinge en enkelt eller 2 x 0,1milliVolt, afhængig af fabrikat og helt præcis ladestilstand. Men maksimalt 12,9 og minimalt 12,7 er helt fine tommelfinger grænseværdier for et frisk fuldladet batteri.
Alle almindelige blycelle batterier har en væsentlig selv afladning, hvilket betyder at hvilespændingen ganske langsomt over flere måneder falder til tom-spændingen.
Hvor lang tid der går, afhænger af batteriets kvalitet, fabrikat og alder (sulfaterings tilstand). men som regel kan man forvente at et godt batteri kan starte en almindelig famileibil, selv efter ca. 2mdr's stilstand.
Men det varierer vildt meget afhængigt af diverse elektronik udstyr monteret. Visse billige alarmsystemer og radioer kan dræne et batteri i løbet af 2 uger, pga. diverse lysdioders strømforbrug.
Det kan en defekt bagagerums, motorrums eller handskerums lys kontakt i øvrigt også, men normalt går det hurtigere da en glødelampe bruger mere strøm.
Lader man på et batteri over et helt døgn med en standard 5-6Amperes (eller mere) lader, skulle batteriet gerne være fuldladet. Vær opmærksom på, at billige standard ladere IKKE stopper ladningen på batteriet, når spændingen når op på 14,4V. Det bedste er at man tjekker ladespændingen med et par timers mellemrum - med et voltmeter - og piller laderen fra når spændingen er nået op på maksimalt 14,5V.
Venter man herefter endnu et døgn uden lader monteret, finder man batteriets aktuelle hvilespænding. Den skulle gerne være mindst 12,5V for et stadigt brugbart batteri.
Er spændingen faldet til 12,4V eller derunder, ville jeg udskifte batteriet.
Hvilket batteri fabrikat man skal købe, afhænger af éns personlige mærkevare religion.