Udover at det ser ”rigtig godt ud”
nævner du intet om hvilke fælge/dæk det drejer sig om, ?
det er naturligvis også ligegyldigt, så længe det ”bare” skal se godt ud.
det er noget helt andet, hvis det også skal ha’ en gavnlig effekt,
så er det absolut ikke ligegyldig hvilke dæk/fælge du monterer
meningen med alufælge, er at de, ”engang i sin tid” var temmelig dyre,
da de blev ”drejet” i en drejebænk,
dvs. at de var 100% runde, i forhold til boltehullerne,..
samtidig var alt unødig materiale ”drejet” væk,
de to ting tilsammen betød at du stod med en fælg, der var RUND
+ den havde LAVEST mulig VÆGT,
det betød at hjulet + ophæng, drivaksler mm. fik en lavere uaffjedret vægt.
og det er det der giver bedre køreegenskaber,
fordi hjulet hurtigere får kontakt med vejen, når du kører over ujævnheder,
(jo længere tids vejkontakt, jo bedre køreegenskaber)
(på flere biler har man f.eks. flyttet bremseskiverne ind mod midten
af bilen, for at lette vægten, + bladfjedrene er erstattet af de lettere spiralfjedre)
Samtidig har en RUND fælg bedre vejkontakt,
og det har faktisk stor indflydelse på køre og bremseegenskaber,
(det er ikke ualmindelig at en stålfælg, er mere rund end en billig alu. fælg)
prøv engang at løfte din bil, og drej et af hjulene rundt,…
det er ikke ualmindeligt at dæk/fælg ”hopper” op til ½ - 1 cm. !!
hvis du så f.eks kører med god fart, ”danser din bil” rundt på toppene,
det siger næsten sig selv at det giver dårlig vejkontakt/greb,
det er det man i TEORIEN undgår med RUNDE fælge,
brede dæk giver naturligvis større kontakt til vejen,
hvilket igen betyder bedre vejgreb + kortere bremselængde,
(i TEORIEN),…..
fordi et bredere dæk kan sagtens ha’ en dårlig gummiblanding,
der giver dårligere vejgreb, end et smalt,…
der er nemlig STOR forskel på hvilket dæk du monterer,…
nogle dæk er gode til at hænge fast i sving, bremse mm.
mens andre er gode i vådt føre,.. andre er måske gode i kolde temp. osv.
(det er en RIGTIG lang historie)
alt i alt, skal du altså ikke regne med, at når du f.eks. køber 4 ”SMARTE” fælge/dæk,
til 3 – 5.000 kr. hos T.Hansen osv………. at du så bliver bedre ”kørende”
(faktisk kan du risikere det bliver ringere)
men det bliver jo ”smart”,…. hvis du altså ka’ li’ fælgene,..
hvis du vil ha’ noget der virkelig er bedreså skal du op i HELT andre priser,..
og så er fælgen lavet at magnesium, kulfibre o.l. der vejer mindre end alu.
prøv engang at se et formel 1 løb i tv,… så får du et indtryk af hvor vigtigt
dækket er,… (sendes ca. hver anden Søndag)
eller endnu bedre, besøg :
http://www.vmax.dk/article/19775
MVH, EA_HS