|
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 01-03-08 14:15 |
|
Den lader ikke.Du kan kun køre når det er strøm på batteriet så du bør lade bilen stå til du får sat ny generator rem eller hvis den er på , ny generator .
alimak
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 01-03-08 14:42 |
|
Det er formentlig slidte kul i generatoren.
En autoelektrikker kan skifte dem for en rimelig pris. Det er mest arbejdsløn, og afhænger lidt af hvor svær din generator er at komme til.
Mærkevareværkstedet vil skifte hele generatoren for 4000 kr.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 01-03-08 16:41 |
|
Du har fået nogle gode råd om udskiftning af kul eller kilerem, dog kan problemet også skyldes, at komutatoren (den kullene kører på) er nedslidt, eller én af dioderne i ensretterbroen er stået af, og så må du skifte hele generatoren. Kender du én, der kan hjælpe dig, så køb en renoveret.
Hvis du ikke gør noget meget snart, vil du stå uden tænding om et par dage. Du kan måske lappe lidt på problemet, ved at sætte en hjemmelader til, hver gang bilen ikke kører. mens du venter på autoelektrikkeren.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 01-03-08 16:59 |
|
Der har ikke været kommutatorer i bilernes generatorer de sidste 35 år .
En Kommutator er en mekanisk ensretter . Denj brugte man dengang ankerviklingen lå på rotoren . Nu sidder den som stator og strømmen ensrettes med dioder. Til gengæld har man jævnstrøm i den roterende magnetiseringsvikling, som får strøm via kul og slæberinge.
Kullene kører på simple slæberinge.
De kan nu også være så defekte at nye kul hurtigt slides op. Men det er ikke sandsynligt, med mindre regulatoren også er defekt.
| |
| Kommentar Fra : severino |
Dato : 01-03-08 17:39 |
|
Årsagen kan også ligge i spændingsrelæet. Kontakterne kan være brændt, hvilket kan give dette fænomen.
Jeg havde selv en ældre bil, der lavede det samme nummer, og jeg konstanterede at spændingsrelæet var udtjent. - En autoelektrikker sleb lidt på kontaktfladerne, hvilket hjalp for en kort stund, så var den gal igen. Når først kontaktfladerne er blevet ru, så sætter slaggen sig hurtigere igen.
Relæet tænder og slukker mange gange i løbet af et minut, for at holde den korrekte ladespænding.
Slutresultatet blev, at jeg byggede et transistorstyret spændingsregulator, så der ikke længere var kontaktflader der kunne danne gnist.
Det system kørte jeg med i ca. 5 år, uden at jeg på noget tidspunkt manglede strøm.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 01-03-08 18:51 |
|
Og en mulighed mere: Korroderede ledninger / kabelsko vil få ladelampen til, at lyse svagt.
Du har en tynd blå ledning fra generatoren. Den er til ladelampen. Dernæst har du det "fede" røde + kabel fra generator over til starteren. Ofte er kabelforbindelsen rusten og korroderet ved bespændingen på starteren, og så begynder lysshowet.
Hvis det ikke er kulholderen som andre er inde på, kan du med fordel rense forbindelserne her, og er kabelskoen grøn af ir, bør den skiftes og smøres med f.eks. kobberfedt eller syrefri vaseline.
Det samme ved batteripolerne. Men husk at frakoble stelforbindelsen ved batteriet, inden du skiller mere ad. Der er mange ampere på de "fede" kabler - og en gaffelnøgle f.eks. kan hurtigt berøre stel.
Held med det.....
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 02-03-08 03:48 |
| | |
| Godkendelse af svar Fra : tararam |
Dato : 18-03-08 07:15 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|