|
| Termostat Fra : bite | Vist : 2925 gange 100 point Dato : 28-01-08 18:44 |
|
Jeg tror termostaten på bilen(Ford Escort stationcar, 1998) er ved at gå i stykker.
Jeg kan se temperatur måleren svinger meget selv når jeg holder stille. Den når driftstemperatur, og kan så lige pludselig gå ned ned på "kold" igen, selv efter lang tids kørsel, for så lidt senre at gå op på normal temperatur igen. Den bliver aldrig for varm.
Jeg mener at kunne huske at termostaten på Ford åbner helt op når den er ved at gå i stykker. Men kan jeg bare køre med det, og få det lavet næste gang jeg skal på værksted, eller skal det laves nu ?
| |
| Kommentar Fra : bite |
Dato : 28-01-08 18:51 |
|
Nej der er masser af vand på, og den bliver kold ikke varm. Termostaten kan såvidt jeg husker godt åbne op i utide, når den er ved at blive slidt/defekt, og derved køle motoren når den ikke skal.
| |
| Kommentar Fra : Snedig |
Dato : 28-01-08 18:53 |
| | |
| Kommentar Fra : tykkemand |
Dato : 28-01-08 19:44 |
|
jeg tror di toppakning er gået
starter den på alle cylinderer med det samme hvis den har stået natten over
tykkemand
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 28-01-08 20:04 |
|
Jeg tror på en defekt mekanisk thermostat som sidder bag et kopformet låg som spændes med to bolte. Der sidder også en pakning der som regel følger med en ny thermostat. Køb en standard og ikke en vintertype da den til gengæld kan blive for varm om sommeren.
Defekt toppakning på vandsiden vil "stjæle" vand fra systemet og give en hvid røg ved acceleration.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 28-01-08 20:32 |
|
Byt nå den termostat, det koster under 100kr. hvis du gør det selv.Og det er noget (næsten) alle kan gøre.
alimak
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 29-01-08 00:07 |
|
Citat Jeg har ikke observeret at vandet bliver koldt, kun at thermostaten registrerer "kold". |
Nej, vandet bliver ikke koldt når motoren er driftvarm
Men hvad sker der når instumentet viser " kold"......forsvinder varmen så også i varmeapparatet, for at vende tilbage når der igen vises "varm"?????
En termostat der er defekt, vil enten være åben hele tiden = at bilen ikke opnår den rette temperatur og derfor konstant viser for kold temperatur, fordi vandet ganske enkelt ikke bliver varmt nok.
Eller termostaten er lukket hele tiden (altså lukker ikke op når driftstemperatur er nået) = at bilen lynhurtigt bliver for varm og vil koge
| |
| Kommentar Fra : bite |
Dato : 29-01-08 05:56 |
|
Nej varmen forsvinder ikke fra blæseren, så jeg må hellere skifte termostaten.
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 29-01-08 08:35 |
|
: Sunowich - Hvis jeg skal skære det ud i pap:
på biler, -også en Escort-, sidder der på motorblokken,eller thermostathuset, en giver, der via en ledning , forbundet til thermometeret, og giver signal til dette, og mit bud er at det på denne ledning er dårlig forbindelse, eller også kunne giveren være defekt.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 29-01-08 09:27 |
|
stilkene Citat Har du undersøgt om ikke det bare er en dårlig forbindelse? |
ja den besked er der jo ikke meget pap i
Refi!! udtaelse fra bite Citat Nej der er masser af vand på, og den bliver kold ikke varm. |
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 29-01-08 09:54 |
|
bite
Du bliver nødt til at forklare lidt nærmere om det problem.
Du skriver, at temperaturviseren svinger meget, selv når du holder stille.
Men hvordan svinger måleren.......er det hurtige skift mellem kold/varmvisning.????....altså bare noget med "vupti" så ryger måleren helt ned, og "vupti" så viser den normalt igen ...viser den helt kold (altså slet intet udslag på måleren) eller bare lavere temperatur.
Eller er det noget med, at hvis du kører på en strækning med konstant hastighed så viser måleren det samme......for så gradvist at falde et stykke når du holder stille, for så at stige gradvist igen når motoren belastes?????
Hvis måleren bare sådan lige, vupti ryger ned og viser kold...og op igen, uden noget specielt sammenhæng mellem motoromdrejninger, altså at den kan gøre det mens du kører med konstant hastighed....så tror jeg nærmere det er forbindelsen til instrumentet der fejler noget.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 29-01-08 09:57 |
|
Det er svært at vurdere en fejl ud fra begrebet varm/kold.
Hvis visningen er helt kold kan det være instrumentet eller forbindelsen på thermoføleren som sidder på motoren.
I dette tilfælde vil varmeapparatet virke.
Står viseren på halvvarm kan det være den mekaniske thermostat.
I dette tilfælde vil varmeapparatet måske virke nogenlunde.
En test på en kold motor:
Tag kølerdækslet af og start motoren.
Er der flow i vandet med det samme .............defekt mekanisk thermostat.
Går der 5-6 min inden vandet flyder ...........mekanisk thermostat er OK.
| |
| Kommentar Fra : bite |
Dato : 29-01-08 15:25 |
|
Hej med jer
I må undskylde at jeg ikke har været mere meddelsom pga travlhed
Den svinger ikke ligesom der er en løs forbindelse, men stille og roligt.
Var forbi min mekaniker for at få det opklaret og det var rigtig nok termostaten. Han sagde at den ligeså stille vil begynde at hænge når den er meget slidt og åbne på de forkerte tidspunkter for til sidst at være åben hele tiden, for at beskytte motoren mod overophedning.
| |
| Kommentar Fra : bite |
Dato : 29-01-08 19:06 |
|
Ok skylder vist at give en uddybbende forklaring, så folk som selv står i dette problem får lidt hjælp.
Det er til dagligt min kone som bruger denne bil, og jeg observerede problemet første gang i lørdags hvor det var meget koldt og blæsende. Vi kørte på motorvejen og lige pludselig kunne jeg se at temperaturen faldt stille og roligt fra normal drift temperatur og ned til starten af ca midten af den kolde firkant i måleren, den stoppede så her og steg stille og roligt igen ikke vilde udsving. Den kom på normal temperatur igen og lidt senre faldt den igen, men aldrig så måleren var i bund, men holdt sig indenfor den blå firkant og så tilbage igen.
Observerede dog at den faktisk kan blive rimelig kold ret hurtigt hvis man ikke har kørt ret langt og termostaten lukker op. Heldigvis løste et hurtigt værksteds besøg problemet
Men meget impornerende med alle svarende, og hold da op jeg havde ikke regnet med så mange fejl muligheder.
men endnu engang tak og så vil jeg prøve at give point selvom det bliver svært
| |
| Godkendelse af svar Fra : bite |
Dato : 29-01-08 19:09 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|