|
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 28-12-07 13:24 |
|
Ikke noget for en "hjemmemekaniker"....
Afsted på et ordentligt værksted - den fikser de.....
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 28-12-07 13:49 |
|
Den er lidt svær. Går ud fra at det ikke var håndbremsen ( parkeringsbremsen, det var galt med.
Går også ud fra at det er tromlebremser.
Tro ikke at det har noget med justering at gøre.
Der kan måske være et eller andet, som går mekanisk i vejen på de bremsesko, som bremser dårligst. F. eks på grund af fejl i monteringen, eller i håndbremsemekanikken.
Der er vel ens Belægninger ?
| |
| Accepteret svar Fra : transor | Modtaget 110 point Dato : 28-12-07 13:52 |
|
Kommer i tanke om at den vel har delte bremsekredse og bremsekraftbegrænser til baghjulene.
Så kan det være at begrænserne ikke aktiveres ved samme kraft til de to baghjul.
skift bremsekraftbegrænserne.
Jeg har før oplevet at de kan give besværligheder med alderen.
| |
|
Hej.
Transor har sansynligvis ret. Begrænserne er monteret direkte på hovedcylinderen
og bremserørene er så skruet i enderne af disse. Skift dem begge, vær opmærksom
på at det vil kræve udluftning af systemet.
held og lykke.
Reiffenstein.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 28-12-07 15:15 |
|
Der kan være luft i den ene side, det tirådes at udlufte systemet, men det skal der en fagmand til.
Hvad betyder foresten det at du har tjekket bagbremserne igennem? Mvh. K.
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 28-12-07 16:12 |
|
Citat Jeg har så haft bremsetromlerne afmonteret og tjekket dem igennem og alt ser ud til at fungere fint. |
Bremser skal ikke se ud til at fungere findt, det skal F..... virke.
Har du tjekket om bremsetromlerne er slidte, de må have en MAX invendig mål i diameteren, hvis det er for stort kan den ikke bremseordentlig.
Har du tjekket bremsekaliberne, at stemplerne går let, hvis den ene kaliber går trægt især i yderstilling giver det skævbremsning.
Har du tjekket om bremsebakker sidder ordentlig og at de kanbevægesig let, også i yderstillingerne.
En gang nye bremsetromler & bremsebakker, kontrol/rep af bremsekaliber og rigtig montering og ordentlig udluftning af bagbremser, ( det kræver 2 personer for at kunne udlufte bremser ordentlig ), det skulle gerne løse broblemet med skævbremsning.
At udskifte bremserørerne hjælper ikke.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 28-12-07 20:26 |
|
Tjek som de siger her, at hjulcylinderne skal du kunne bevæge stemplene på begge sider.Selvjusteringen plejer og være fuld af bremsestøv og lort så du må demontere bakker og selvjustering og rense dette med bremserens. Så monterer du det sammen igen, og smør med kopperfedt. Tag og demonter/monter en side af gangen så du kan se hvordan det er monteret. Når du har monteret på begge sider, så tager du og pusser trommelen med smergelpapir. Er det dype furer og/eller slide kanter i trommelen så køb nye. det koster ikke så meget,faktisk nesten det samme som at få dem drejet.
Så prøver du med trommelen. går den for let så juster på selvjusteringen til bakkene ligger lige på.Gør så det samme på den andre side.
Det er ca. 8 af 10 gange selvjusteringen der er gal. Det er min erfaring, og jeg laver dette daglig. Er du ikke den store mekaniker (Noget jeg tror,siden du tager til syn igen uden og ha fået det lavet ) så få en der har forstand på det til at lave det. Lykke til.
alimak
| |
|
Jeg plejer at lave bil sammen med min far, så vi har prøvet det nogle gange.
Det du sriver "alimak", er faktisk det vi har gjort ved bremserne (det skulle jeg måske have præciseret), men hvad er der så tilbage af muligheder?
Jeg tænker selv, at skifte hjulcylindrene og fylde noget nyt bremsevæske på.
Kan man næsten gøre mere?
Manden der synede (eller ikke synede) bilen sagde, at det typisk er den ventil der sidder i begge sider af bremsen bagi, en ventil med en kugle i der regulerer væske tilførslen, men der sidder bare ikke nogle ventiler der. Jeg ringede til Ford-reservedele, og ham jeg snakkede med der kunne heller ikke se at der skulle være nogen ventiler der.
Men de sidder måske integreret i hjulcylinderen?
| |
|
hej.
Gå ud og åbn motorhjælmen , kig på hovedcylinderen, Der sidder 2 ventiler 15 mm tykke
og ca 70 mm lange, de er skruet i cylinderen 2 stk, en til hvert baghjul. bremserørerene
er så skruet i den anden ende af ventilerne. Hvis den ene af disse ventiler holder op med at virke
vil den bremse for meget på det ene baghjul. hvilket vil få den til at skævbremse bagtil.
God fornøjelse
Reiffenstein
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 28-12-07 23:24 |
|
Ja du kan udlufte systemet, men spøgsmålet er om du kan, det gøres ved at sætte en plastikslange
på bremsecylinderens udluftningsventil , enden af den stikkes ned i et lille glas halvfyldt med bremsevæske så den er under overfladen, en hjælper sætter tryk på bremsepedalen,udluftningsventilen åbnes og når pedalen så går ned strømmer væske og evt. luft ud
og bobler op i glasset. Medens pedalen holdes nede lukkes ventilen. Dette gentages til der ikke kommer flere luftbobler, videre til næste cylinder og det gentages. Husk at holde øje med bremse-
væskebeholderen, at den ikke løber tør, ellers suges der jo luft ind, og så må man begynde forfra.
Hver gang ventilerne har været åbnet, og lukket igen pumper hjælperen på pedalen til der dannes tryk igen. Det er selvsagt noget for erfarne folk men hvis du kan se ideen idet, kan du jo forsøge.
Hvis dine bakker ligger an mod tromlerne så de lige akkurat kan dreje frit, vil den bremse lige.
Det eneste du skal kontrollere cylindrene for, er om de er tætte.Mvh.K.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 29-12-07 04:50 |
|
Har du gjort det du siger ,så er det nok bare de ventiler på hovedcyl igen.Gør som "Reiffenstein" siger og køb nye.Husk du skal lufte bagefter.Det er let og knække lufteskruen når du løsner dem første gang.Derfor prøv og løsne lufteskruen før du køber nye ventiler.Hvis de knækker så skal du købe nye hjulcyl samtidig.
alimak
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 29-12-07 17:06 |
|
Måske er det lastafhengig ventil på din bil.Og da kan det være den der er gal. Tjek det.Den sidder eventuelt mellem baghjulene.Følg bremserørene.
alimak
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|