Den som har købt en bil, er mærkvædigvis også ejer af bilen. Ejeren er pligtig til at tegne en ansvarsforsikring (Evt. med kasko).
Ejeren har det fulde ansvar for bilens stand, og hæfter i forhold til færdselsloven med fx hensyn til dæk, bremser osv.
Hvis en ejer låner sin bil ud kortvarigt og der ikke er noget mønster i udlåningen, så er det lejlighedsvis udlåning. Ejeren optjener bonus på forsikringen. Er der sikkerhedsmæssige fejl ved bilen som fx dækmønster/bremser, kan/vil såvel ejer som bruger får en bøde.
Hvis ejeren låner sin bil fast ud, skal den der låner bilen registreres som fast bruger på registreringsattesten. Den faste bruger er den som er ansvarlig for forsikringen, og hæfter således også for præmien og kører bonusen hjem. Ved fejl på bilen, er det alene brugeren der nu hæfter og ikke ejeren.
Hvis en ejer låner bilen fast ud til en bruger der ikke er registreret som bruger på registreringsattesten, kan ejeren få en bøde, men endnu værre er det, hvis forsikringsselskabet konstaterer dette.
Hvis ejeren fx betaler 5.000 kr. i årlig præmie (ansvar og kasko) og brugeren reelt skulle have betalt 20.000 kr., så er bilen i realiteten 75% underforsikret, så hvis bilen fx er 200.000 kr. værd og den får en totalskade, vil der således kun nlive udbetalt 50.000 kr. Man får sæledes "varer" der svarer til betalingen.
Hvis forsikringsselskabet konstaterer, en fast bruger der ikke er registeret, og denne har kørt i tre år, kan selskabet efteropkræve manglende præmie osv. og efterfølgende hæve forskringsforholdet.
Når bruger og ejer ikke begge kører bonusen hjem er det fordi at selskabet opkræver præmie for en bil og dermed levere en bonus.
Er der tale om, at fx manden har bil og er elitekører, og konen får som en bil nr. 2, vil hun hos de fleste selskaber blive indplaceret som elitekører - eller det samme bonustring som bil nr. 1 kører på, dette uagtet, at konen lige har fået kørekort.
Med hensyn til, at brugeren bor i Sverige, er det jo ham der er ansvarlig for præmiebetalingen, og dermed ham der står for forsikringen. Det er nu et spørgsmål, om det pågældende forsikringsselskab har tilladelse (EU) til, at tegne forsikringer i det pågældende land, her i Sverige.
Det vil således altid være det enkelte selskab der kan svare på tegning af en forsikring i udlandet.
Tager vi firmabiler, er forholdet et andet. Her er det altid ejeren/Firmaet. En firmabil kan forstås på to måder. En regulær varevogn som en chauffør altid kører varer ud i, er en "firmabil", men brugeren er ikke registeret som bruger, hvorfor han ikke kan køre bonus hjem.
En regulær firmabil, med beskatning og hele dynen med, er en anden forsikringsmæssig konstruktion. Firmaet ejer bilen og brugeren er registreret på registreringsattesten, men her er det firmaet/ejeren af bilen der betaler præmien, hvorfor brugeren af firmabilen ikke kører bonus hjem.
I disse tilfælde kan man måske forhandle sig frem til, at det er brugeren der får bonusen, men det er så en aftale der laves specielt med forsikringsselskabet, det er jo forsikringen der skal give en "ydelse".