|
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 22-10-07 18:59 |
|
Der findes den gode gammeldags hovedafbryder. Den kapper forbindelsen effektivt, men er nok ikke anbefalelsesværdig til nyere elektronik / nyere biler.
Dernæst er der et såkaldt campingrelæ (Kan købes hos de fleste forhandlere af campingvogne )
der sikrer, at forbrugsbatteriet oplades under kørsel, mens bilens batteri altid er fuldt opladet.
Prøv at kontakte forhandleren .......
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 22-10-07 19:24 |
| | |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 22-10-07 23:14 |
|
Citat Det hedder en ensretter |
Nej, der skal ikke bruges en ensretter, en ensretter består af 4 dioder og bruges til at få vekselstrøn til jevnstrøm.
En diode sørger for at strømmen kun kan løbe en vej, men den har ingen virkning her, bilens batteri vil altid blive afladt.
Det der skal bruges, et relæ, en 10 amp sikring + holder og en afbryder & min. 4 kvatrat ledning.
Og det skal monteres på følgende måde: Fra bilens batteri + pol igennem 10 Amp sikring, vider til kontaktsæt på relæet, og fra den anden side af kontaktsættet til bilens anhænger stik.
Og fra generator/lade lampe skal der føres en ledning til afbryderen, videre til relæet spole og minus på den anden side af spolen.
Så er der kun forbindelse fra bilens batteri til camp. batteri når bilen er startet, og med afbryderen kan forbindelsen afbrydes som loven kræver.
| |
| Kommentar Fra : Avant85 |
Dato : 22-10-07 23:48 |
|
Cortina01
Kan du forklare lidt mere om den der gode gammeldavs hovedafbryder, og hvor den evt. købes
Avant85
| |
| Accepteret svar Fra : Cortina01 | Modtaget 200 point Dato : 23-10-07 00:07 |
|
Det er i princippet en kontakt til rigtigt mange ampere. I midten er placeret en plastik nøgle, der når den drejes i en bajonetfatning, presser kontaktfladerne sammen. Jeg vil tro, at de fleste bil udstyrs forretninger har dem / kan skaffe dem. Evt. bådudstyrs forretninger, da det også bliver brugt maritimt.
Har bl.a. set dem i Biltemas katalog til knapt en halvtredser.
Jeg tror, at du skal anvende minimum 25 ampere sikring hvis du vælger, at benytte Hejdu 58`s iøvrigt glimrende løsning. De mest udbredte er 30 amp relæer, og da en flad akkumulator vil trække en stor ladestrøm, er 10 ampere lige i underkanten.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 23-10-07 01:40 |
| | |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 23-10-07 07:43 |
|
Jo det hedder en ENSRETTER, og hvis man ikke sætter den på kan man risikerer at strømmen løber tilbage til bilen, med diverse følgevirkninger f.eks computerfejl i bilen.
Vi har lige monteret et helt anlæg hvor den kan tage strøm fra bilen til cv'en og kan lade selv når vi er på pladsen, med råd og vejledning fra proffesionelle værkstedsfolk.
De ville aldrig monterer batterie der skal lades fra bilen af uden ENSRETTER
http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='218240'&page=1&p_cat_id='237'&menuguid=2
| |
| Kommentar Fra : ibea |
Dato : 23-10-07 14:41 |
|
Hej Avant85
Hos alle autotilbehørsforretninger, som handler med Hella (Falkenberg) i Kruså, kan du købe
et relais, som fungerer på den måde, at du i din campingvogn kan forbruge strøm fra
forvognens batteri indtil en vis grad. Det vil sige, at såfremt spændingen på forvognens
batteri falder under en vis grad, slår dette relais til, så afbrydes strømmen til campingvognen,
men du har stadigvæk strøm nok til at kunne starte forvognen.
Meget snildt.. ikke? Jeg mener at relaiset cirka koster kr 300,-
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 23-10-07 17:43 |
|
ibea
Hvis du ser mit link så koster det 124kr.
alimak
| |
| Kommentar Fra : ibea |
Dato : 23-10-07 18:43 |
|
Hej alimak.
Ok med prisen, bedre for højt end for lavt, måske er relaiset falden i pris, men jeg mener
det forefindes i flere udgaver..... men ok ok tak for rettelsen...
Hilsen Ibea.
Håber alligevel, at spørgeren har fået løst sit problem på en nem opfattelig måde....
Vi er til for at hjælpe hinanden....og tak for kan?du.
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 23-10-07 19:04 |
|
Til Nordsred1
NEJ, det er en DIODE der bliver brugt til at forhindre at der kan løbe strøm fra campv. batteri til bilens batteri, ulempen ved en diode er at der er 0,7volt over den, og campv. batteri bliver ikke ladt helt op,
hvis bilens batteri/ladespænding er 13,7 volt, vil der kun være 13 volt på campv´s batteri.
Hvis anlæget monteres på den måde som jeg tidligere har nævnt, kan der ikke ske bilens elektronik noget, for der er ingen forbindelse før bilen er startet.
Til Cortina01
Med hendsyn til en sikring på 10 Amp DET ER FOR SIKKERHEDENS SKYLD, ja den vil måske springe i nogle få tilfælde, men heller at den springer, end at et stik/dårligforbindelse bliver brændt i stykker. FORDI: en dårlig forbindelse på kun 0,1 ohm, og en strøm på 10 Amp giver en varme afgivning på 10 Watt, og 0,1 ohm og en strøm på 20 Amp giver en varme afgivning på 40 Watt, hvis der er en varmeafgivning på 40 Watt i et stik brænder det i stykker, og er stikket/forbindelsen inde campv. så kan der ske ting og sager, så en for-stor sikring, kan medvirke til stor en skade.
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 23-10-07 19:32 |
|
I denne lange forklaring er der en booster, med indbygget ensretter!!!!
Mange spørger hvordan man monterer en ledning fra bilen til campingvognens batteri, således at det oplades under kørsel.
Jeg har lavet en tegning over hvorledes det kan laves, der er brugt et skillerelæ der sørger for at der kun lades på campingvognens batteri når motor er startet og generator derved kører. Samt at man ikke bruger strøm fra bilens batteri ved forbrug i campingvognen.
Det er vigtigt at bruge rigtig størrelse ledninger til strømforsyningen så man undgår varmepåvirkning samt tab i ledningen. Husk også at trække både en plus- og en minusledning frem til hvert forbrugssted. Skillerelæet monteres ifølge leverandørens forskrifter / medfølgende tegning.
Ønsker man en automatoplader i campingvognen monteres den med tilslutning direkte til polerne på batteriet. Husk at montere batteri i en plastbox, samt udluftning ved batteriet, der udvikles knaldgasser ved al opladning af batterier.
Tips fra Rene
I stedet for afbryder i bilen kan der indsættes et relæ. Dette relæ skal tilsluttes lyset (kørelyset). Fordelen ved dette er at når bilen er startet lades der på CV batteriet, og når bilen er slukket kan der kun bruges strøm fra CV batteriet. og derfor kan man altid starte bilen.
TAK til Rene!
Fra anden bruger dette tips.
Jeg er meget enig i tegningen - og konstruktionsmodellen. (Jeg har selv brugt den i 12 år), men jeg er lidt uenig i Renés kommentar om at man kan koble et relæ via nærlyset.
Man skal nemlig være opmærksom på, at der er visse biler (fx. min japanske), hvor nærlyset tænder samtidig med at nøglen drejes og nærlyset ikke slukkes under starten (andre biler slukker nærlyset når startmotoren aktiveres).
Hvis lyset ikke slukkes - vil der være en rigtig stor risiko for, at startmotoren vil trække strøm fra CV's batteri (specielt hvis det er i bedre stand en bilens batteri). Og det er rigtig mange ampere der trækkes - op til 300 i et kort øjeblik.
I heldigste fald brænder sikringen over i, værste fald brænder/smelter ledningerne sammen.
Så med den konstruktion som er vist på tegningen vil jeg på det varmeste anbefale, at strømmen styres af et relæ, der er sluttet til autoradioen - den slukker nemlig altid under starten - så undgår man brændte sikringer eller det der er værre.
Den allerbedste løsning er at købe en batteribooster. Den sørger for at der ikke kan løbe strøm forud til bilen, samtidig med at den også sørger for en meget bedre opladning af CV-batteriet - og forlænger holdbarheden. Ulempen er, at den koster ca. 1.100 kr.
Og fra en tredie bruger denne gode tegning/diagram.
Jeg har kigget lidt på din tegning over 12V til CV og finder den udmærket, bortset fra at Tænd/sluk kontakten skal kunne bære hele forbrugsstrømmen fra CV. Alle der har arbejdet med el ved, at enhver samling eller kontakt er en potentiel kilde til spændingsfald. Jo større belastning, jo større vil spændingsfaldet blive, og risikoen for at netop sammenføjningen eller kontakten brænder af stiger med kvadratet på strømmen. Jeg vil derfor foreslå at du ændrer din tegning, således at kontakten sidder i serie med ledningen fra generatoren. Derved bliver der kun et kontaktsæt, som kan forårsage et spændingsfald (se vedlagte tegning).
Mest læste artikel om Byg selv:
Opladning af CV batteri
Ærgeligt nok kom diagrammerne ikke med, men de kan ses her http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=33
fjerner fluebenet
·
·
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 23-10-07 20:00 |
|
Hejdu 58 du skal lige huske, at rykke kommaet når du beregner effekt.
En modstand på 0,1 Ohm ved 10 Ampere kan "kun" give 1 watt.
Din teori er som sådan rigtig nok m.h.t. sikkerheden, men hvis strømmen alene begrænses af sikringen, vil varmen blive afsat lige præcis i sikringen ( og dermed holderen ).
Det øger risikoen for sammensmeltning - MÅSKE med blottede ledninger til følge / kortslutning.
En "flad" akkumulator vil aftage mange ampere i begyndelsen, og derefter langsomt flade ud til den opnår fuld, eller tilnærmelsesvis fuld opladning.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|