/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Polering af aluminium
Fra : NCSchroder
Vist : 5723 gange
100 point
Dato : 30-07-07 23:00

Hej
Jeg har en Alu Rover motor.. Jeg har fået motoren glasblæst, men kunne godt tænke mig at få den poleret op..
Hvordan gør man?
Skal den slibes?
Hvilke slibepapir (korn)
Nogen form for vorks?
Altså hele fremgangsmetoden?
Og hvordan jeg beskytter Aluen bagefter.. Altså ikke at køre ud når der er salt på vejen o.s.v

Vh Nicolaj

 
 
Kommentar
Fra : dova


Dato : 30-07-07 23:18

Knofedt og Autosol

Kommentar
Fra : refi


Dato : 30-07-07 23:19

Citat
Jeg har en Alu Rover motor


Pil den ud og skil den ad.....

Derefter kan du gå igang med resten.....

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 30-07-07 23:31

Er det en Rover V8, og hvor længe har du haft den.
Når du har fået den glasblæst, er den jo lidt ru, og skal have ENTEN voks eller olie.
Polering er skide svært på alle de flader, eller er det kun topstykket vi taler om.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 100 point
Dato : 31-07-07 00:27

Du skal bruge en hurtigroterende boremaskine og en stor (ø-10-12cm) og en lille (ø 5cm) kludeskive, samt en stang polerpasta til kobber/messing.
Det SKAL være KLUDESKIVER, det må under ingen omstændighed være filt, da det sliber mærker.
Sæt fuldt tryk på omdrejningerne og riv kanterne op ( så den bliver blød ) ved at køre skiven over et stykke "endetræ", og fedt så skiven ind, ved at lade den køre et par sekunder over pastastangen.
Kør så skiven blødt i glidende bevægelser over det metal, du vil polere.
Når skiven bliver for sort, eller får metalglans, skal du rense den på endetræet, ellers vil den slibe striber i metallet.
Med lidt øvelse får du din egen rytme, og det er betydeligt hurtigere og sjovere, end at stå med en klud.
Skiverne kan du få i de fleste bedre værktøjsforretninger, og i biludstyrsforretninger kan du få noget til at efterbehandle de "nøgne" metalflader, f.eks. dét der bruges til alufælge.
God arbejdslyst.



Kommentar
Fra : NCSchroder


Dato : 31-07-07 06:36

Hæ hæ... Motoren ER pillet ud og det var ikke spørgsmålet...

Ja, det er en V8 Alu.. Jeg har skiftet en HEL del på, da jeg købte et rep. sæt hjem fra England...

hjkofoed:
Hvad med de steder hvor maskinen ikke kan nå ind? Kan man så gøre det med en klud? (har en dremmel)

Og "endetræet" lyder noget mærkeligt...

Hvad med at bruge MEGET fint sandpapir i starten, da den er ru efter glasblæsningen?

Og til sidst. Tror du at der er en Voks der kan holde til de høje temp. på motoren?

Vh Schrøder

Kommentar
Fra : transor


Dato : 31-07-07 09:21

Rå aluminium kan ikke holde sig blankt. Det reagerer bare med luften.
For at lolde det blankt skal der voks eller lignende på. Bedst er at lakere ligesom man gør med aluhjul.

Topstykke og ventildæksel på en vandkølet motor bliver ikke mere varmt end at man burde kunne få lak, som holder.

Godkendelse af svar
Fra : NCSchroder


Dato : 31-07-07 18:28

Tak for svaret hjkofoed.
Hvis du kender en lak, så må du MEGET gerne skrive,...
vh Schrøder
nschroder@hotmail.com

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 01-08-07 01:52

Hvad med de steder hvor maskinen ikke kan nå ind? Kan man så gøre det med en klud? (har en dremmel)

Det er derfor du skal have to størrelser, og ja du må gerne bruge dremmel, hvis du køber de små kludeskiver (ø 2cm), der fås som ekstraudstyr, heller ikke her må du bruge filt (klovnen selv har slebet mærker i porcelæn med sådan én på en dremmel)

Både til boremaskine og dremmel kan du købe kabel med borepatron. Dette må under ingen omstændigheder bruges til de store skiver, og du til de små, må du kun lade den røre metallet ganske let, ellers slynger kablet sig om din arm som en kvælerslange, og du skal ikke spørge hvor jeg ved det fra.

Og "endetræet" lyder noget mærkeligt...

endetræ, er der hvor du kan tælle årringene. Det er altid ru, det kan næsten ikke høvles, og du kan ikke trække lange splinter. Hjalp det?

Hvad med at bruge MEGET fint sandpapir i starten, da den er ru efter glasblæsningen?

Hvis du med fint sandpapir mener
Vandsandpapir (korn 600 eller derover, gerne 1200) eller
Smergel lærred (korn 600 eller derover, gerne 1200)
så er det helt ok, men du skal bruge lette roterende bebægelser, OG du skal stadig passe på striber.

Det er faktisk lettere at polere det glasblæste, netop fordi det er ensartet nupret, mens det slebne har striber, der hele tiden skal poleres på tværs af.

Og til sidst. Tror du at der er en Voks der kan holde til de høje temp. på motoren?

Jeg mener der er en klar lak til metal, der kan tåle omkring 200 grader c, og din motors yderside skulle maks nå 120 grader, ellers vil kølevandet nå et tryk på over tre atmosfære.
Jeg kender desværre ikke mærke eller nogen forhandler. Prøv et værksted, der beskæftiger sig med styling.

God arbejdslyst, og tak for stjernerne



Kommentar
Fra : NCSchroder


Dato : 01-08-07 13:30

Jamen det er mig der takker...
Vidste ikke rigtig om det var en særlig god ide med polering, da det lød som om det var umuligt at vedligeholde. Men med lak skulle det stadigvæk være et arbejde at holde men nemmere...

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 01-08-07 16:50

PS. Husk at rense polerpastarester af, først med terpentin, dernæst med samme opløsningsmiddel som lakken bruger. Mener i øvrigt, at en klar epoxylak (eller anden benzin og oliefast lak) er egnet. Men det er noget giftigt stads.

Kommentar
Fra : NCSchroder


Dato : 01-08-07 22:18

Okey.. Jamen har arbejdet med epoxy og det er satans holdbart.. Men jeg må jo ud til et værksted/maler og finde ud af hvad jeg kan bruge..

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste