|
| Polering af alluminium Fra : bepo | Vist : 2697 gange 200 point Dato : 28-05-07 20:06 |
|
Hejsa og god Pinse!
Har købt en GN250 SUZUKI 91 , en udmærket maskine - den er blot noget anløben i alluminiummet, og så er problemet,- hvordan får jeg poleret det op, er det noget med vandrevet kridt og knofedt.
Der er også et par bolte som ser stygge ud (rust) er bange for at de brækker bare de ser en
stjernenøgle. Gode råd udbedes.
Mange venlige Pinsehilsener bepo
| |
| Kommentar Fra : dinmc |
Dato : 28-05-07 20:12 |
| | |
| Kommentar Fra : bepo |
Dato : 28-05-07 20:25 |
|
Hej dinmc
Tak for dit hurtige svar. - Jeg har kikket lidt på de 2 links, det ser fint ud.
Mhv: hilsen bepo
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 28-05-07 20:27 |
|
til aluminiumkanmanbruge pudsekrem af en art.
det vil aldrigholde sig helt blankt, da korrosionsbeskyttelsen berorpå at aluminium i luftovertrækkes med en tynd oxydhinde, som ernogenlundetæt og hindreryderligere oxydering. den ødelægger man ved pudsning, men den gendannes. Alkalier angriberaluminium, som så bliver mørkt.
En bolt kan være rusten på hovedetuden at den er det i gevindet.så den behøver ikke at sidde fastfordi den ser rusten ud.
Et af trickene til at løsne en rusten bolt er at banke let men længe på den , og fortsat banke medens man begynder at vrikke lidt med den . både vrikke frem og tilbage. rust er ikke så stærkt og bankeriet kan knuse det.
| |
|
AUTOSOL en pudsecreme i tube er god til al metal , det skal være slemt for at dette ikke gør gavn
i hvertfald som en slutter efter en lidt mere hård tur med slipepapir , men så lyder det lidt af en maskinel polering
| |
|
Kan dette tip bruges:
Supreme rustløsner m v.
ibea har modtaget 30 point for dette tip
Fra : ibea Vist : 111 gange
Dato : 14-05-07 18:35
Hej alle.
Jeg har lige haft et stort problem med en fastsiddende bolt i en påhængsmotor. Bolten
var skruet ind i et alluminiumshus med gevind. Jeg prøvede først med en varmeblæserpi-
stol, som kunne give 850 grader - men varmen forplantede sig kun ud i påhængsmotorens
skrueben. Jeg har været bilreservedelsmand hele mit liv og et lille halvt år før jeg gik på
efterløn kom min problemløser på markedet. Det er Loctite "Freeze & Release" med en
400ml spradåse. Ca 7 sek. spray på den genstridige bolt - et lille minuts ventetid - bolten
var nu frossen ned til -43Graders c. Den gik løs omgående, idet den blev frossen mindre.
Desuden er produktet rustløsner og også smøremiddel. Produktet hr Loctite no 40137.
Mange hilsner
Ibea
| |
| Kommentar Fra : bepo |
Dato : 28-05-07 22:07 |
|
transor og dhmoelsted!
Jeg er glad for de små tip, - der bli'r travlt i min garage i morgen, jeg er spændt på om jeg får held med de rustne bolte.
Hej fra bep
| |
| Kommentar Fra : bepo |
Dato : 28-05-07 22:17 |
|
Hej ibea!
Jeg skal da prøve det der fif med at fryse rusten, det lyder som noget der er hver at prøve.
Hilsen bep
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 29-05-07 00:50 |
|
Rusten bolt:
Sop kanten til med en rustløsner som caramba, WD 40, el lign. Du kan også blande lige dele petroleum og tynd hobbyolie (symaskineolie). Lad det trække en times tid. Brug en 6kant-top eller nøgle. Svensknøgle og stjerne risikerer at flå kanterne runde (od du skal ikke spørge hvor jeg ved det fra.
Har du en bore/skruemaskine med moment og en adapter til toppen, sætter du maskinen på moment 1 eller 2, så leverer den en masse små slag, der ryster bolten løs, uden at trække den over. Du kan øge momentet, så længe den klikker.
Bruger du håndkraft, skal du ikke bruge skraldenøglen, men én, der kan tåle at du slår den i nakken mens du trækker. Og så bruger du transors fif med 100vis lette slag. Og husk, træk ikke for hårdt!
| |
| Kommentar Fra : bepo |
Dato : 29-05-07 07:32 |
|
Hej til kjkofoed!
Det med "momentmaskinen" vil jeg da prøve, - en masse små "slaw" det bliver spændende.
Videre god dag - mange hilsener bepo
| |
| Kommentar Fra : yankie5 |
Dato : 29-05-07 17:08 |
|
Prøv at pusse med tandpasta,dette virker garanteret.
mvh.yankie
| |
| Kommentar Fra : bepo |
Dato : 29-05-07 20:05 |
|
yankie5!!!!!!!!!
JEG VIL BLIVE GLAD HVIS DU SENDER MIG LIDT TANDPASTA , DU HAR JO IKKE SELV BRUG FOR DET,
SKRUEN ER JO ÅBENBAR LØS!
| |
| Kommentar Fra : Manse9933 |
Dato : 30-05-07 04:08 |
|
Jeg bruger faktisk tandpasta til at slibe foden på heat sink's vis der er mikroskopiske ujævnhedder,for
bedre kontakt mellem Heat sink og cpu(mindre brug at thermal grease,bedre kontakt),bruger det med en dremel pudse pude.
| |
| Kommentar Fra : yankie5 |
Dato : 30-05-07 05:20 |
|
Hej bepo slå hjernen til før du svarer på komentarerne.
yankie
| |
| Kommentar Fra : bepo |
Dato : 30-05-07 12:32 |
|
Hej!
Mit "tandpastasvar" var skam ment i alt godmodighed, - men ok! undskyld. Jeg tror alså ikke at tandpasta er særligt god til formålet.
Med hilsen og tandpastasmil bepo
NB: klemme! jeg har købt loctite 40137, det skulde v ære effektivt
| |
| Kommentar Fra : dinmc |
Dato : 30-05-07 12:37 |
|
Er det ikke ved at løbe lidt ud i sandet det her poleringshalløj??
MVH
Lars
| |
| Kommentar Fra : yankie5 |
Dato : 30-05-07 12:37 |
|
Hej bepo,alt forladt,men prøv tandpastaen.
mvh. yankie
| |
| Kommentar Fra : bepo |
Dato : 31-05-07 17:08 |
|
Hej yankie5
Jeg har prøvet mange forskellige ting, men de bolte er altså håbløse (dem som holder forreste udstødning fast til cylinderen)
Jeg må nok bide i det sure æble, og gå til mekanikeren, - og det kan godt koste nogle timelønne.
Mange hilsener bepo
| |
| Kommentar Fra : yankie5 |
Dato : 31-05-07 17:13 |
|
Hej bepo har du prøvet at varme boltene med en lille blæselampe? gør det forsigtig det plejer at virke.
Ha det bra ,hilsen yankie Oslo Norge
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 01-06-07 02:13 |
|
Prøv boltene engang endnu, men med varm motor. Sprøjt rustløsner på, og prøv skruemaskinen igen.
Det meste af løsneren vil nok fordampe, men det køler bolten lidt, og så snart det holder op med at fordampe, skal du skrue.
Jeg ved ikke om den omtalte Freeze & Release kan skade en varm motor, det må vi lige høre fra én af dem med erfaring.
| |
| Kommentar Fra : bepo |
Dato : 01-06-07 11:14 |
|
Til hjkofoed!
Jep! jeg kører en tur og prøver så med varm motor, jeg tror næppe at motoren skades af Freeze
Release.
Hej fra bepo
NB! Det ender med en stesolid!!
| |
|
Angående polering af aluminium. Har selv prøvet autosol som er ganske udemærket, eller også kan du bruge sølvrens som du kan købe i hvert supermarked. Rust på møtrikker og bålte kan jeg klart anbefale at lade dem ligge i noget vang olie. Vang olie er syrefri, og efter et døgn eller to kan du polere dem op med autosol.
| |
| Kommentar Fra : bepo |
Dato : 16-06-07 11:52 |
|
Hej Steentheis
Tak for dit svar, det ersikkert udmærket, det du foreslår, men jeg har klaret det med vandslibepapir og en messing børste, og derefter påført vamebestandigt alufarve - med godt resultat!
Mhv: bepo
| |
| Accepteret svar Fra : allan2712 | Modtaget 200 point Dato : 03-07-07 01:53 |
|
Hvis det er er jernbolte der er i aluminiumen, og de andre gode råd ikke virker, så har du kun 2 mulighed enten gå til et værksted der har gas og ilt så bolten kan varmes mere op for at løsne bolten, og det er ikke en gang sikkert det kan lade sig gøre. så er der kun en udvej at bore bolten ud og lave ny gevind.
Aluminium skal være skruet sammen med rustfri. Da jernet får aluminiumen til at korroderer,
alle de steder hvor alu og jern har forbindelse med hinanden sker der en galvanisk tæring.
Mvh. Czanto.
| |
| Godkendelse af svar Fra : bepo |
Dato : 04-07-07 08:11 |
|
Tak for svaret allan2712.
JEG ER GODT KLAR OVER PROBLEMET MED "JERN KONTRA ALLUMINIUM" DET ER LIGE PRÆCIS
DET DER ER MIT DILEMMA, SÅ DIT RÅD MED AT GÅ TIL ET VÆRKSTED ER NOK DEN ENESTE LØSNING.
Venilg hilsen bepo
NB! har fået poleret aluminiumen - flot resultat!
| |
| Kommentar Fra : bepo |
Dato : 09-07-07 20:37 |
|
Hej! allesammen!
Hip Hip! Hurra! Det er lykkes for mig at få has på de fastrustede bolte(jeg fik jo mange gode råd)
TAK FOR DET!
Jeg tror en eller anden kan hjælpe mig med et lille vink (det er ikke mig der har opfundet den dybe tallerken) Hvordan får jeg hældt olie på forgaflen, skal der fjernes en prop/skrue eller hvad? Ja!
jeg er lidt på glat is, og hvilken olie er bedst. - Det er stadig en GN250!
Forgaflen er usædvanlig blød, det gør det vanskeligt at dosere forbremsen,
Jeg går udfra at ingen spørgsmål er dumme!
Mange hilsener bepo
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|