/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Problemer med blæseren på køle
Fra : kol
Vist : 2120 gange
200 point
Dato : 26-05-07 23:36

Er de nogle der ved hvad problemet er.
Jeg har en Golf2 diesen 1.6 td. fra 90.
Den bliver for varm,, blæseren vil ikke starte når motoren er for varm men hvis jeg manuelt sætter en strøm på køre den i begge hastigheder som den skal, har udskiftet termoføleren.
Det virker som om vandcirkulationen en stoppet/begrænset men der er ikke noget i vejen. når jeg stopper den kan den godt holde trykket i kølersystemet ,dvs ingen revnet topstykke .Har hørt noget om et relæ til blæseren men kan ikke finde den, da jeg ikke har en instruktionsbog til bilen.

 
 
Kommentar
Fra : e.c


Dato : 27-05-07 00:06

Det kan være den mekaniske thermostaten ved vandpumpen som ikke åbner og derfor ikke cirkulerer vandet ned forbi den elektriske thremostat.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 27-05-07 00:39

Det er to forskellige ting.

den ene er, at bilen bliver for varm, den anden er, at møllen ikke virker (hvis altså det er rigtigt at motoren er for varm). Jeg tror der sidder en sikring til den.

Jeg har en bil magen til og jeg har kun to gange oplevet at møllen startede og kørte i ganske få minutter........og det var begge gange efter at bilen holdt stille med motoren i gang...aldrig under kørslen.


Så hvis din motor hele tiden bliver så varm/for varm er der noget galt med dit kølesystem.

Virker vandpumpen som den skal?
Bruger bilen vand?
Bliver den så varm den koger?
Er termostat tjekket om den åbner som den skal når bilen når op på driftstemperatur?

Når du har motoren startet og piller proppen af kølevandsbeholderen....er der så noget der bobler eller er vandet i beholderen helt i ro?


Citat
Det virker som om vandcirkulationen en stoppet/begrænset men der er ikke noget i vejen


Kunne tyde på en defekt vandpumpe,


mvh dova


Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 27-05-07 06:27

bileksperten.dk har de fleste håndbøger men de er nok på Engelsk

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 27-05-07 06:28
Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 27-05-07 06:30
Kommentar
Fra : kol


Dato : 27-05-07 08:49

Hej Dova.

Div svar til dig.

Jeg har ved flere lejligherde oplevet at møllen starten , så den plejer den at gøre.

Ja tilsyneladende virker pumpen (vandet cirkulerer)
Nej Bilen bruger ikke vand.
Ja den koger.
Glemte lige at sige at den ver noget af det første der blev gjort.Termostaten er afmonteret.

Ja for så vidt at bilen går i tomgang. hvis den får gas hæver og sænker vandet sig i overløbsbeholderen.

Der er en anden ting omkring dette. Hvorfor er den øverste kølerslange varmere end den nederste .



Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 27-05-07 10:11

Jeg har hørt om visse biler hvor man kunne komem til at vende termostaten forkert i pumpehuset.
Ved ikke hvordan det lige er med Golfer og dette problem.
Blæser skal jo først starte når temperaturen ved føleren er over den dertil stillede værdi.
Så noget tyder på at det varme vand ikke er varmt nok ved føler - hvis den ikke starter, det vil jeg formode at være manglende vandcirkulation.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : e.c


Dato : 27-05-07 10:51

Citat
Der er en anden ting omkring dette. Hvorfor er den øverste kølerslange varmere end den nederste .

Ved afkøling af vandet vil det falde og derfor er slangen koldere.
Er den meget koldere..........så er der ikke nok cirkulation.

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 27-05-07 11:56

Det er lige som i et centralvarmesystem der er fremløb jo også varmere end returen da varmen er blevet afgivet til det vandet løber igennem. Og hvis blæseren så kører går det endnu hurtigere med at lede varmen væk.
Så måske blæseren modstande som styrer hastigheden er kaput. De plejer at sidder bag propellen ved selve motoren.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 27-05-07 12:27

Citat
Ja den koger.
Glemte lige at sige at den ver noget af det første der blev gjort.Termostaten er afmonteret.

Ja for så vidt at bilen går i tomgang. hvis den får gas hæver og sænker vandet sig i overløbsbeholderen.



Der er gået en toppakning er jeg næsten 100 % sikker på....det kan være længe undervejs, sådan at der går et godt stykke tid før bilen begynder at være utæt og smide vandet, det kommer lidt an på hvor utætheden sidder i pakningen.


En anden ting som måske kunne være en lille mulighed: , at min søn havde også sådan en Golf på et tidspunkt...den gjorde det samme med at blive for varm og koge i perioder, mens der så kunne køres andre gange uden problemer....fejlen var svær at finde, men det viste sig, at der på et tidspunkt var skiftet termostat i den, og der var så nogen små stumper af gummipakningen fra den gamle termostat der flød rundt i anlægget...og i perioder satte en af de stumper sig så og stoppede en af kølekanalerne i topstykket så motoren blev for varm og kogte.



mvh dova

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 27-05-07 13:11

"Jeg har ved flere lejligherde oplevet at møllen starten , så den plejer den at gøre."
NÅ, SÅ FEJLER DEN VEL IKKE NOGET.

"Ja tilsyneladende virker pumpen (vandet cirkulerer)"
SÅ ER ALT JO FINT
"Nej Bilen bruger ikke vand."
SÅ ER TOPPAKNINGEN DA IKKE GÅET
"Ja den koger."
HVAD MENER DU MED DET, NOGET DAMP SKAL DER JO KOMME, HVIS MAN FJERNER VANDBEHOLDERENS DÆKSEL, DU HAR VEL KUN FYLDT DEN HALVT, SOM MAN SKAL.
ER VISEREN I INSTRUMENTET GÅET HELT OP I DET RØDE OMRÅDE ?
"Glemte lige at sige at den ver noget af det første der blev gjort.Termostaten er afmonteret."
AFMONTERET, ELLER UDSKIFTET ? HAR DU HUSKET AT VENDE UDLUFTNINGSHULLET I DEN NYE TERMOSTAT OPAD ?
"Ja for så vidt at bilen går i tomgang. hvis den får gas hæver og sænker vandet sig i overløbsbeholderen."
DET VISER AT PUMPEN ER OK
Der er en anden ting omkring dette. Hvorfor er den øverste kølerslange varmere end den nederste .
DET ER NORMALT, DA MOTORVARMEN LEDES DER IGENNEM.

VH Palle Hansen
NB: Fyld højest op til Max i beholderen, lad den stå i tomgang, mærk på køleren om den bliver rigtig varm, og se efter at møllen begynder at køre, når nålen er lidt over halv udslag.

Kommentar
Fra : e.c


Dato : 27-05-07 15:37

Hvis alt er ok.................hvad er så problemet.

Når jeg speeder op, så stiger vandet................det skal ikke stige, men cirkulere.
Er der overhovedet gennemløb i den køler.

Ikke alt kan ordnes via en computer på nettet.....................der skal også testes på selve bilen.

Godkendelse af svar
Fra : kol


Dato : 27-05-07 22:57

Tak for svaret dova.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste