|
| co2 svejseanlæg Fra : bygningsmaler | Vist : 5267 gange 100 point Dato : 25-05-07 20:46 |
|
Hej med jer,
håber der er nogle der kan hjælpe mig med dette spørgsmål ? hvad skal et svejseanlæg stå på når man skal svejse karoseriplade,det er jo ikke mere en 0,8 mm
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 25-05-07 20:48 |
|
Brug en TIG svejser.
Men et øjeblik så skal jeg finde et link til
det du spørger om.
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 25-05-07 20:52 |
| | |
|
Hej Teil,
det er måske rigtigt hvad du siger ,men jeg har et migatronic co2 svejseanlæg og det står der så ikke noget om på den side du henviste til,jeg håber så der er nogle andre eller måske dig Teil,der kan svare på hvor lagt det skal skruges ned.
| |
|
Hvis det er noget med at svejse i plader på biler, så er det ikke en tigger der er mest velegnet, da rust og urenheder eksploderer op på wolfram elektroden, så du skal slibe elektroden hele tiden
Hva Svejseren skal stå på, er lidt ligesom at spørge om hvor meget man skal træde speederen ned på en bil for at kører 80 kilometer i timen...
Det kommer meget an på hvor mange amperer svejseapperatet har, hvad for en beskyttelsesgas du bruger, ren c02 gir en ret kold svejsning, en blandingsgas 82/18 gir en varmere svejsning
Som tommelfingerregel vil jeg mene, at svejseren skal stå i så højt et område, at når du har punktsvejset et sted i kort tid (1-2 sekunder) så skal der være en flad punktsvejsning, med en antydning af gennembrænding gennem de 2 plader...
| |
|
Hvad er det for en model migatronic?
Jeg bruger selv en Migatronic Compact 260, den svejser fint karosseri arbejde når den står på 1 i strøm (skala fra 1 til 10) og tråd hastighed står lidt over 1. Men det varierer meget mellem de forskellige modeller!! Tidligere havde jeg (havde indbrud..) en Migatronic Automig 250x, en gammel sag, men den skulle stå på ca 3 i strøm og lidt over 3 i tråd, til karosseri arbejde.
Så det er sgu lidt svært at svare på..
Men en smed gav mig den tommelfingerregel, at tråd hastigheden SOM REGEL skal stå en anelse over spænding, altså som f.eks :
Citat stå på ca 3 i strøm og lidt over 3 i tråd |
Men der kun at prøve sig frem, for at lære svejseren at kende.
- Anden
| |
|
ja ok,jeg ved på nuværende tidspunk ikke hvor mange amperer anlæget er på,men der må da være nogle regler for hvad et rent co2 anlæg skal stå på,når det er karosseriplade man svejser.
er der ikke nogle pladesmede herinde der svejser til dagligt der ved noget?
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 25-05-07 21:33 |
|
Du må simpelthen finde noget tyndplade (0,8) og så prøve dig frem.
Svejsningen skal ikke ligge ovenpå emnet men ind og tage fat så det smelter sammen.
Fedt / maling / undervognsbehandling kan gøre det svært at lave en ordentlig svejsning.
Du skal ikke forsøge at svejse lange stykker, men hellere korte med mellemrum og så vende tilbage og svejse de mellemrum.
| |
|
Svejs eller rejs, hæft eller hold kæft.....
| |
| Kommentar Fra : Fijala |
Dato : 26-05-07 07:21 |
|
En TIG svejser er helt uanvendelig til pladearbejde i bil da pga den koncentrerede varmeudvikling der fremkommer vil trække store buler i karrosseriet. Tro mig jeg ved noget om TIG Svejsning.
Er produktionschef i et mindre køle/rør/smede virksomhed m 35 m/k er ansat, hvor vi har samtlige former for svejsning i alle tænklige materialer i hver enkelt kabine og jeg har 12 certifikatsvejsere ansat og egen svejseinstruktør der samtidig røntgenfotograferer. Alt hvad vi laver skal Offshore så der er ingen vej uden om.
Du skal bruge en co2 svejser som du har, men at skulle fortælle dig hvordan du skal justere spænding og trådfremføring på netop din co2 svejser er jo simpelt hen ikke til da det har meget med din egen individueller føling med det. " ens svejsere kan ikke engang stilles nøjagtigt ens.
Det bedste du kan gøre er at få en 0,6 mm tråd og så er der ikke andet en at prøve dig frem på noget 0,8 mm plade. Den skal jo lyde som en humlebi når den kører rigtigt. Pas også på med co2 mængden er korrekt. Det skader faktisk hvis der både er for meget og for lidt. En ca. 8-10 l/min er passende.
| |
| Kommentar Fra : Fijala |
Dato : 26-05-07 07:23 |
|
Når du prøver dig frem er det vigtigt at svejseningen bliver lidt flad for så er den varm nok, Er den meget overhvælvet er det tegn på for lidt strøm, men dert kan også være fordi du kører for langsomt frem. Den må samtidig ikke brænde ret meget igennem pladen for så er den for varm.
Det er jo ikke let at give et fjernkursus i co2 svejsning
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 26-05-07 08:49 |
|
TIG svejsning er ganske udmærket til pladearbejde,
det kræver bare en fagmand til arbejdet.
| |
|
Læs mit indlæg tidligere, jeg svejser i en del biler, og som andre siger herinde, det skal læres og du lærer det bedst ved at prøve
Jeg bruger selv 0.8 tråd for tiden, fordi jeg fik en rulle foræret.. Men som nævnt af Fijala, så er 0.6 tråd det nemmeste/bedste at bruge.
- Anden
| |
|
Og som Teil siger:
Citat TIG svejsning er ganske udmærket til pladearbejde,
det kræver bare en fagmand til arbejdet. |
Det er rigtigt.. Men for dyr en løsning til "små-folk" som os, vi er bedre tjent med en fin Migatronic
- Anden
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 26-05-07 09:21 |
|
TIG svejsning kan erstatte praktisk taget alle svejsemetoder,
undtagen svejsning af galvaniseret.
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 26-05-07 09:52 |
| | |
|
Øhh...
Jeg gav "kun" 2500kr for min Migatronic Compact 260!
Købt brugt, med service, af en ansat ved migatronic..
Det er pænt meget billigere
Og det lyder jo også til at bygningsmaler har en svejser i forvejen
- Anden
| |
| Accepteret svar Fra : Fijala | Modtaget 100 point Dato : 26-05-07 17:36 |
|
for lige at løse mysteriet omkring hvad der er godt at svejse med til de forskellige anvendelsesområder vil jeg da lige skitsere lidt op.
TIG = http://www.migatronic.dk/media/tigsvejsning_samlet.pdf
Det er jo en afløser for ilt og gas svejsning som pladesmede brugte i gamle dage før co2-eren
blev opfundet. En meget langsom svejseform hvis der skal tilføres svejsetråd.
Jeg viol da medgive at hvis man skal svejse en samling hvor begge emner kan smeltes sammen uden brug af tråd er det meget fint og hurtigt, men det trækker sig pga. varmen.
Vi svejser i alt med TIG. Stål, rustfrit, SMO, Kobber, Messing, Cunife, Yourcalbro samt aluminium og der er TIGgeren perfekt, da alt dette er til certificering. Men der er jo mange andre metoder der vil være væsentlig hurtigere bla.
MIG/MAG (Blandgas/Co2) = http://www.migatronic.dk/media/magsvejsning_samlet.pdf
Den egner sig hovedsagligt til at fylde dæksømme op med. Der findes faktisk ikke ret mange ting der må køres bundstreng med MIG/MAG.
Den er meget fin til pladesmede da man umiddelbart kan hæfte op og fylde i, og der har man jo en hånd fri til at holde emnet imodsætning til TIG, hvor man har begge hænder beskærtiget med at svejse.
Vi svejser også med MIG/MAG til dækstrenge, men bruger dog mest pulvertrådsmaskiner da det går endnu hurtigere.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|