|
| Kommentar Fra : joand |
Dato : 13-05-07 21:03 |
|
prøv at få t´jekket kul hvis der kun er tre ud af fire der rør ved kommutator så bliver den sløv.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 13-05-07 21:09 |
|
Jeg har set nogle få gange at selv om man har skiftet starter ,så efter 2 år, så er den gal igen.Så det at du har skiftet starter og generator for 2 år siden betyder ikke at alt er som nyt.
Alimak
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 13-05-07 21:25 |
|
Jo, der er et mønster, for du skriver at bilen springer igang når den er kold, men starteren kører trægt når motoren er varm
Jeg har haft nøjagtig samme problem engang, i perioder så bilen kun kunne starte med startbatteri....jeg regnede også med det var starteren, dernæst generatoren, men niksen......og jeg gætter på, som for mit vedkommende, at det slet ikke er din starter der er problemet, men derimod dit batteri
og så vil nogen påpege, at det er den omvendte verden, fordi et batteri som oftest er trægest når det er koldt, men nogen batterier kan finde på, at opføre sig på den måde når de er varme.
mvh dova
| |
|
Holder med Valde.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 13-05-07 21:26 |
|
Ups, der "faldt noget ud" :
i perioder så bilen kun kunne starte med et startbatteri koblet til NÅR MOTOREN VAR VARM.
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 13-05-07 21:37 |
|
Startmotoren har et startrelæ som sidder på startmoteren.
Dette relæ har to funktioner.
1. trække tandhjulet på startmotorakslen hen til startkansen.
2. slutte forbindelsen fra batteriet til startviklingen.
Forbindelsen sluttes med en messing/kobber bjælke (ej synligt) og er den snavset/brændt vil der være så dårlig forbindelse at motoren ikke kan trækkes rundt på grund af manglende strømgennemgang.
Men forbindelsen fra batteriet skal også være i top for at levere nok strøm. Ca. 150 AMP
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 13-05-07 23:02 |
|
Hvis du er sikker på at batteriet er tilstrækkeligt opladet, er der f.eks. godt lys på det lange lys samtidig med du kører med viskerne og har tændt for elbagrude,træder på bremsen o.s.v.
vil jeg foreslå at skifte starteren. Omtalte prøve kan gøres i det tilfælde hvor starteren som du
siger er sløv. M.v.h. K.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 13-05-07 23:21 |
|
Har du forresten tjekket at der er vand nok på batteriet
Det kan gi' samme fejl.
Og så glemte jeg at uddybe hvad problemet kan være med batteriet:
Det er noget med, at selve batteripolerne bliver defekte/dårlig forbindelse inden i batteriet og af en eller anden årsag mærkes problemet først når batteriet lige er ladet på og derfor varmt.
Hvis du har et ekstra batteri er det nemt at kontrollere om det er batteri eller starter:
Med det samme du mærker, det er en af de gange starteren kører trægt, så brug et sæt startkabler og monter dem fra et ekstra batteri og sæt klemmerne på kabelskoene på bilens batteri.....hvis så starteren kører hurtigt nok, er det dit batteri der er defekt.....det er i hvert fald fjollet at begynde at skifte starter m.m. hvis det bare er en fejl i batteriet....hvad jeg helt sikkert tror det er
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 14-05-07 07:05 |
|
Hvis den kan starte med et ekstra batteri, er fejlenikke i starter eller startrelæ. Så er det fordi batteriet ikke kan give strøm nok.
Nyere batterier der er dårlige skyldes næsten altid forkert behandling.
Der kan mangle vand. Din laderegulator eller generator, kan være defekt.
Mest hælder jeg dog til ,at det er et tørt batteri , som bare har været hældt syre på og så sat i bilen uden opladning først. Den slags ødelægger et batteri lige fra starten. Mange mekanikkere ved det ikke, fordi de ikke kan læse brugsanvisningen, eller er så "kloge" at de tror det er overflødigt.
| |
| Kommentar Fra : nyfigen |
Dato : 14-05-07 16:47 |
|
Kære dova,
tak for din udførlige forklaring. Jeg tror du har ret. Rent faktisk har jeg de sidste uger kørt rundt med startkabler og et løst startbatteri (fra august 2005), som virkede fint da bilen fik nyt startbatteri i januar 2006 på grund af en først nogle dage senere fundet fejl i det elektriske system, der afladede batteriet.
Efter januar 2006 har jeg med måneders mellemrum opladet batteriet fra august 2005. Mit spørgsmål er nu om det kan betale sig at montere batteriet fra august 2005 eller om jeg hellere skal købe et nyt.
Jeg opretter et spørgsmål med 200 point til den, der giver et godt svar.
Venlig hilsen
nyfigen
| |
| Accepteret svar Fra : dova | Modtaget 500 point Dato : 14-05-07 16:57 |
|
Jamen prøv da i første omgang at montere det andet batteri du har, for hvis det kan starte bilen med startkablerne, fejler det batteri jo ingenting.
Men ellers koster et nyt batteri jo ikke særlig meget, de billige de har i f.eks. Jem & Fix er ganske udmærkede (selv om mange vil påstå det modsatte)....men jeg har brugt dem selv til store dieselmotorer og efter 2-3 år virker de stadig upåklageligt.
mvh dova
| |
| Godkendelse af svar Fra : nyfigen |
Dato : 14-05-07 17:22 |
|
Tak for svaret dova.
Jeg opretter også lige et spørgsmål med 200 point til dig.
Venlig hilsen
nyfigen
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 14-05-07 17:27 |
|
Du kan nå at reklamere over det nye batteri . Hvis du sætter det fra 2005 i og alt derefter er fint. har du beviset for at dir 2006 batteri er dårligt.
2 år er ingen alder for et startbatteri , som er behandlet korrekt.
Mit originale holdt 7 år. det startede stadigt fint, men jeg synes det i vinterkulden begyndte at virke en kende sløvt. Så det blev kun skiftet for en sikkerheds skyld.
check med et nøjagtigt voltmeter at batteriet når motoren kører med et par tusind i omdrejninger/min lades op til mellem 14,2 og 14,5 volt. det kan du ikke måle med et billigt godtkøbsinstrument, selv om det er digitalt med aldrig så mange( forkerte) cifre.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|