jesper_m_h wrote:
> Hvad betyder fortænding for en motor ??
Tændingstidspunktet i forhold til stemplets topstilling målt i grader af
en krumtapomdrejning. Dvs. det antal grader, krumtappen drejer fra
tændingstidspunktet til stemplet er i top (=TDC / Top Dead Center).
Graderne opgives derfor ofte som "BTDC" dvs, Before Top Dead Center.
> Min model en RF600R fås i to udgaver en med 7 Grader og en med 4 Grader
> (4G til swits) hvorfor denne foreskel og hvad gør forstillingen af
> tændingen ???
I grove træk:
Forbrændingen af benzin/luftblandingen sker med en hastighed, og
forbrændingen skal helst kulminere lige efter, at stemplet har passeret
topstillingen. Forbrændingshastigheden afhænger af flere forhold bl.a.
benzin/luftblandingens forhold og fyldningsgraden, dvs. hvor meget af
blandingen, der er tilstede ved forbrændingstidspunktet. Ved dårligere
fyldning hhv blandingsforhold skal tændingen sættes igang tidligere før
stemplet når top og omvendt.
Motorkonstruktøren kan bruge fortændingens størrelse sammen med bl.a.
kompression, karburering og ventilernes åbningstider og -højde til at
give motoren den ønskede karakteristik. Dvs. om motoren skal have det
skal være en bundtrækker eller en der yder mest ved høje omdrejninger,
en racermotor. Fortændingen skal derfor ændres afhængig af motorens
omdrejningstal og belastning og det sørger tændingsanlægget for, uanset
om det er et gammeldags anlæg med platiner eller et moderne, der styrer
tændingsimpulsen med en optisk eller magnetisk impulsgiver. Fortændingen
har derfor flere forskellige størrelser (gradværdier) bl.a. afhængig af
omdrejningstallet, og normalt opgiver fabrikkerne blot fortændingen i
tomgang fx. 8'/1.200 RPM og det maksimale antal grader fx 21'/4.000 RPM
som min egen Honda GB500. Hvad der sker derimellem siger de sjældent
noget om, det holder tændingsanlægget styr på.
De to udgaver af tændingsanlægget til din RV'er er sikkert til to
forskellige tuningsudgaver. Den med størst fortændingsgsværdi - og det
er formentlig tomgangsværdien, Suzuki angiver - kunne fx være til en
droslet udgave, der ofte vil have en dårligere fyldningsgrad især ved
lave omdrejninger.
Men det kan som sagt også være for at give motoren en anden
karakteristik. Fx kører min GB's motor i søstermodellen XBR500 med en
større maksimal fortænding ved et højere omdrejningstal, der giver den
motor lidt mere sejtræk ved de lave omdrejninger, hvor min GB har mere
træk ved de højere omdrejninger. (Ud over fortændingen adskiller de to
motorer sig i karburatorstørrelse og udstødningsanlæg, så der er flere
forhold, der medvirker).
Du skal vælge den tændingsenhed og dermed fortænding, der er
specificeret til lige netop din model, se stelnummer og typebetegnelse.
Vælger du en anden, skal du almindeligvis også ændre karburering, dvs.
dysestørrelser og måske også udstødningens modstand. Får du ikke
tilpasset motoren ordentligt til det alternative tændingsanlæg, kan du
risikere at brænde hul i stemplerne, så du skal ikke lege med det.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500
Clubman GiBbernakken Dk.fritid.motorcykel-info:
http://dfm.divvy.dk/richard_pade