"Thomas Hjort" <hjort@anarki.dk> skrev i en meddelelse
news:9sm58m$it9$1@news.cybercity.dk...
> >
http://www.mc-basen.dk/asp/nyheder/nyhed.asp?show=arkiv&id=422
> den er med prøjsermotor, det derfor den kan køre hurtigt! Jeg har hørt et
> rygte om at karburatoren er japansk, men jeg ved ikke om det er rigtigt,
men
> hvis det er tilfældet kunne de jo lige så godt have købt motoren i japan
> også og der igennem fået rabat så prisen kunne være kommet under de
400.000
Det var da en mening. Er du en af de der religiøse der mener at der kun må
være amerikanske dele på en amerikansk motorcykel, kun japanske dele på en
japansk osv.? Der har i mange år været japanske dele (og italienske og tyske
og sikkert flere andre nationaliteter) på Harley'er, ligesom der er
europæiske dele på japanere og japanske dele på europæere. Det er faktisk
sådan prisen holdes nede.
Mange af de japanske motorcykler vi køber i DK er produceret i europa eller
sågar USA. Honda har fx. valgt at lade GoldWing og XR modellerne producere
udelukkende i USA fordi det er der deres primære afsætning af de modeller
ligger. Honda CB500 er produceret i Italien, og mange af de italiensk
producerede cykler afsløres af at de har Brembo bremser. Yamana SZR660 og
TT600 er rent italienske designs (bortset fra motoren), flere af Aprilia's
modeller har motor fra Østrigske Rotax eller fra japanske fabrikker, og da
BMW i sin tid ville have en lille encylindret på programmet, købte de et
komplet design af hele baduljen hos Aprilia (som først købte en motor hos
Rotax og derefter selv udviklede et topstykke).
Hvis du ser på cremen af verdens udvikling af højtydende og lette motorer,
så foregår det hele i Japan, Holland, Tyskland og England i bl.a. små
research-firmaer der udvikler motorer til motorsport. Flere af de store
japanske motorsportsteams har deres udviklingsafdelinger i europa, måske
fordi det er her der er mest know-how på området.
Den motor HD kører superbike med, er udviklet i USA, det er ikke kun
prøjsere der kan lave hurtige motorer, selvom man godt kunne drømme om at
BMW's store udviklingsafdeling til motorsport kunne kaste lidt af deres F1
teknik i en enkelt sports-BMW på to hjul, men de vil åbenbart ikke lave den
slags.
HD vil altid være dyrt, det er en del af deres image. Op gennem tiden har de
forsøgt sig med lavpris modeller, men det er gået ringe hver gang. Lad os nu
se hvordan det går med den 500cc Buell single, men jeg tror altså ikke der
er marked for "billig-HD'er" heller ikke selvom der står Buell på tanken. HD
har for resten også en off-roader til militæret på programmet (vistnok en
Rotax-baseret), men den tror jeg heller ikke de har stor succes med.
Rittig