"Bjarne Petersen" <bep@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3beed505$0$1980$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Claus
> Jeg har normalt også holdt mig til produkter fra det opgående sols land
,
Æhh, nå? Det har jeg så IKKE. Jeg har ganske vist overvejende haft japanere,
men de fedeste cykler jeg har kørt på, har ikke været japanske.
> men det er desværre lidt svært at få fat på 500 ccm motorer, der er
faktisk
> kun Husaberg som har kunne levere indtil videre.
Ja, det tror jeg gerne. Men man kunne jo afsøge nogle tyske ophuggere? Jeg
havde held til at få en XR600 motor der havde kørt 1000km, og som så ud som
ny til 8.000 kr. Den kan du selvfølgelig ikke bruge, den er for tung og for
svag, men kunne du nu finde en Husky eller Yamaha eller sådan noget...?
> Kender du noget til holdbarheden af forskellige dele i motoren, her tænkes
> på normalt slid og ikke havarier.
Nej, ikke rigtig. De, der kører eller har kørt Berg af mine venner, siger
sliddet er ligesom på Husky og Yamaha 4-takterne, måske holder mekanikken
endda lidt bedre. Tændinger lader dog til at være et ømt punkt.
> Hvor mange timer kan man forvente at stempel, ventiler, plejstang,
> plejstangslejer og hovedlejer holder?
Jeg ved det ikke. Jeg har haft en YZ400F, og et af mine spørgsmål var også:
Hvor længe holder det? På den er det vist nederste plejlstangsleje som er
det ømme punkt, et par af vennernes har høvlet nederste søle, og DET er
dyrt! Jeg panik-byttede min efter at en af kammeraterne havde puttet for
16.000 kr. stumper i sin, efter at nederste søle gav op. Jeg brød mig heller
ikke rigtig om at der var spåner i oliefiltret ved hvert olieskift (og de er
hyppige på YZ400F), det har der aldrig været på mine XR/XL'er.
> Hvis man følger instruktionsbogen, skal der kun skiftet olie / filter på
> motoren med jævne mellemrum de første 100 timer. Ved 100 timer skal
> plejstangslejer skiftes.
> Det hænger ikke rigtigt sammen med hvad folk som bruger dem i crosskarts
har
> af erfaringer.
Alle 4-taktere der bruges til race skal have meget hyppige olieskift, og
olien må ikke være for ringe. Flere olietests har vist at der ikke er målbar
kvalitetsforskel på bil- og motorcykel-olier, men at der er markant forskel
på mineralske og delsyntetiske oliers holdbarhed, derfor bruger jeg altid en
delsyntetisk ikke-mc-olie til under 200kr. for 4 liter, og skifter hellere
lidt tit.
> Ved du hvad ydelsen / moment er på en husaberg 500 motor, samt max.
> omdrejninger?
Jeg ved det ikke. Berg'en har en del mere top end mine XR motorer, og en del
mere bund end min YZ400F, men hvor meget og hvor, det ved jeg ikke. Tal
interesserer mig ikke så meget, jeg går mere op i hvordan skidtet virker på
banen, og jeg kører ikke race med 4-taktere mere. Ole (som deler værksted
med Lindholt, og som har en tændingssvag Berg 500) har ikke fået kørt meget
på sin racer i år, men en af de gange den virkede, afslørede ihvertfald at
min '98 KX250 trækker noget bedre end hans '97 Berg 500. Vi er begge to gode
til starter, men jeg kan tage ham med 5 - 10 meter til første sving, og det
er meget. Ude på banen er han hurtigere end jeg, men det er altså næppe
motorens skyld.
> Har du iøvrigt nogen erfaring med om forskellige udstødninger ændre
> motorkarateristikken meget?
Ja, jeg har jo kørt med SuperTrapp i mange år, så jeg har en del erfaring i
justering af motorkarakteristik vha. udstødnings modstand.
Jeg tror ikke man kan ændre motorkarakteristikken meget vha. forrør. Det kan
nu ikke helt udelukkes, på min YZ400F kørte jeg med Big Gun udstødning, som
har konisk forrør, og det skulle ifølge Mike Young give et bedre træk i det
meste af registret, men om det lige er så meget at det faktisk kan
mærkes.... Tjek evt. Big Gun's hjemmeside, der står vistnok noget om emnet.
Modstanden i lydpotten derimod, kan ændre motorkarakteristikken meget! Øget
modstand giver mere bund og mindre top. Mindsket modstand giver mindre bund
og mere top. Efter meget justeren frem og tilbage, har jeg fundet et
passende kompromis, men Wild Ting (min kammerat som kørte med en lignende
White Bros potte på sin Yamaha TT600) kørte med meget mindre modstand end
jeg, så det er nok meget et spørgsmål om smag. De rene "racer-rør" (en
lyddæmper som på 2-takt motocross, et perforeret rør omviklet med dæmperuld
og ellers fri passage gennem røret) skal være ret lange for at yde nogen
nævneværdig modstand, syns jeg.
> Hvad med benzin, kan man bruger 95 oktan og "oktanboost" eller skal man
køre
> halvdelen af landet rundt for at finde en tank som har 98 oktan.
Det aner jeg ikke. Jeg tror Ole kører på 95 oktan, men jeg skal prøve at
spørge.
> PS var du ikke med i offroad klubben omkring 1989-90, jeg syntes at kunne
> huske dit navn fra dengang.
Jo. Jeg startede i off-road klubben i '86 og er med endnu. I '90 startede
jeg Aalborg Off-Road MC Klub sammen med 4 gode venner som alle har
off-roader endnu (selvom vi vist kun er 2 der stadig kører på dem).
> Det var godt nok nogle gode arrangementer man deltog i, havde man dog bare
> kunne køre på baghjulet så man kunne være kommet med i "onroad
> fraktionen"
Jep, jeg var også ret misundelig på dem der kunne. Kan du huske Ole Beck?
Han kørte en tid på en giftiggrøn Yamaha HL500, og han kunne får Erik W.
Petersens stuntshow til at ligne barnemad...
> Istedet blev man "nød" til at køre diverse jordveje tynde i selskab med
> nogle offrødder som var noget mere hardcore end en selv, jeg savner sgu
min
> offroader en gang imellem-:)
Det er der råd for. Køb en igen, bare en billig lille lege-ting.
Hvor kører du cross-cart henne? Bygger du den selv? Kan man komme og kigge?
Mvh.
Claus Rittig,
Dansk Off-Road MC Klub medlemsnr. 17.