"Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> wrote in message
news:rGAH7.183$Jh2.4952@news.get2net.dk...
> "sf" <sf@io.dk> wrote in message
> news:3bec4040$0$256$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Bemærk også at FDM i flere år har anbefalet at køre med LANGT lys på
> > motorveje. Det er er i hvert ikke ulovligt.
>
> Faktisk er det i langt de fleste tilfælde, ulovligt at køre med KORT lys
på
> motorveje (med mindre vejen selvfølgelig er oplyst af andre bilister eller
> gadelys).
>
> Beregn selv bremseafstand med 110 km/t - den er næppe mindre end de 30
meter
> som nærlyset oplyser
> Adam
> SV650S (nyvasket og vinterklar)
du har ret _hvis_ nærlyset kun lige er lovligt, men det er ikke forbudt at
have nærlys der lyser væsentligt bedre en de 30 meter loven sætter som
minimumskrav ...... for eksempel skulle et godt xenon anlæg kunne lyse
omkring de 100 meter, og dermed vil det være fuldt forsvarligt til
motorvejskørsel.
desuden mener jeg diskussionen gik på lysførsel i dagtimerne ... hvor
lygterne bruges for at gøre opmærksom på sin tilstedeværelse.
det er iøvrigt en dybt rystende oplevelse at køre i tyskland efter at være
vant til at bilerne har lys på om dagen .... kræver en del granskning af
vejen foran før overhalinger, specielt i skove hvor mørklagte biler har det
med at liste sig meget tæt på før man ser dem.
bo v - vs750