/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
sænkning af CBR 600F2
Fra : Alex Thomsen


Dato : 06-11-01 21:01

Hej
Jeg har en CBR 600 F2 fra 92. Maskinen passer fint i højden til mig, men min
kone på "kun" 160 cm har svært ved at nå jorden. Kan jeg sænke den 3-4 cm og
hvordan. Hvad vil det betyde på køreegenskaberne?
AT



 
 
Jes Vestervang (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 06-11-01 22:40

Alex Thomsen wrote:

> Hej
> Jeg har en CBR 600 F2 fra 92. Maskinen passer fint i højden til mig, men
> min kone på "kun" 160 cm har svært ved at nå jorden. Kan jeg sænke den 3-4
> cm og hvordan. Hvad vil det betyde på køreegenskaberne?
>
>
Hvis du sænker den gennem affjedringen er det nok meget svært at undgå at
det vil få en negativ indvirkning på køreegenskaberne. Hvor meget aner jeg
ikke
Overvej evt. istedet at få en der har forstand på mc-sæder (sadelmager,
møbelpolstrer etc.) til at fjerne noget af indmaden i sædet. Nu ka jeg ikke
lige huske hvor meget indmad der er at tage af cbr'en, men bare et par cm
giver efter sigende en hel del. Sædet skal jo selvfølgelig sys om, men
prisen er vist ikke så slem. Svjh. ligger prisen for polsting af sæder i
omegnen af 3-400,-
Der var vist et par stykker her fra gruppen der tog kørekort på en XJ600
(vistnok), hvor sædet var sænket gennem udgravning, og de havde svjv. intet
negativt at sige om det Fordelen ved sædeoperationen er jo udover det
med køreegenskaberne at den er meget nem at få tilbage til normalen.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250

Claus Rittig (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 06-11-01 22:22

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:1bl9s9.411.ln@motorcyklister.er.fornuftige...

> > Jeg har en CBR 600 F2 fra 92. Maskinen passer fint i højden til mig, men
> > min kone på "kun" 160 cm har svært ved at nå jorden. Kan jeg sænke den
3-4
> > cm og hvordan. Hvad vil det betyde på køreegenskaberne?

> Hvis du sænker den gennem affjedringen er det nok meget svært at undgå at
> det vil få en negativ indvirkning på køreegenskaberne. Hvor meget aner jeg
> ikke

Hvis nu du glider gaffelbenene så langt op i broen som muligt, og slækker
bagfjederen lidt, så påvirker det vel ikke køreegenskaberne helt vildt? Den
løsning har jeg set brugt flerer gange. Hvis du normalt bruger cyklen hårdt,
så er det ikke en god løsning, for der ryger jo en smule vandring i
bagenden, men det var da værd at prøve, det er jo gratis?

Rittig



JR (07-11-2001)
Kommentar
Fra : JR


Dato : 07-11-01 09:23


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message news:3be856a9$1$2051$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> news:1bl9s9.411.ln@motorcyklister.er.fornuftige...
>
> > > Jeg har en CBR 600 F2 fra 92. Maskinen passer fint i højden til mig, men
> > > min kone på "kun" 160 cm har svært ved at nå jorden. Kan jeg sænke den
> 3-4
> > > cm og hvordan. Hvad vil det betyde på køreegenskaberne?
>
> > Hvis du sænker den gennem affjedringen er det nok meget svært at undgå at
> > det vil få en negativ indvirkning på køreegenskaberne. Hvor meget aner jeg
> > ikke
>
> Hvis nu du glider gaffelbenene så langt op i broen som muligt, og slækker
> bagfjederen lidt, så påvirker det vel ikke køreegenskaberne helt vildt? Den
> løsning har jeg set brugt flerer gange. Hvis du normalt bruger cyklen hårdt,
> så er det ikke en god løsning, for der ryger jo en smule vandring i
> bagenden, men det var da værd at prøve, det er jo gratis?
>
> Rittig
>
>

Jeg har indført begge løsninger på min SR 500: Gaffelbenene et par cm op i holderen og en godt udhulet sæde (mere af
kosmetiske årsager). Styringen ændrer sig lidt, man mærker det kun de første par dage. Det er ikke helt så kritisk i mit
tilfælde, jeg nøjes med at køre 170 km/t i de lange sving fremover...

Jim Radmer




Mads Lund (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 07-11-01 09:36

> Jeg har en CBR 600 F2 fra 92. Maskinen passer fint i højden til mig, men
min
> kone på "kun" 160 cm har svært ved at nå jorden. Kan jeg sænke den 3-4 cm
og
> hvordan. Hvad vil det betyde på køreegenskaberne?

Den mest hensigtsmæssige måde at sænke cyklen på er at udskifte de 2
trækstænger der er fra bagsvingren ned til link forbindelsen til
bagdæmperen. Ved at montere nogle længere stænger vil bagenden dykke uden
der ændres på dæmpningskarakteristikken. Hvis man sænker den for meget
(ogver 8-10 cm, kan man dog få problemer med at bahjulet går mod skærmen før
dæmperen bunder ud, og kæden akn også blive et problem i ekstreme tilfælde.
Men 4-6 cm er ingen problem.
Når man så sænker bagenden, så vil styrgeometrien ændre sig, da kronrøret
vil hælde bagover. For at kompensere for det, sænker man så forgaffelbenene
op gennem broerne. Og grænsen for hvor meget man kan give den, sættes af
hvornår forskærmet går mod kåben (igen ved udbunding af gaflen). Men 4-5 com
vil nok være muligt. Man kan måle sig lidt frem ved at måle afstanden fra
forskærmen til kåben i gaffelbenenes retning, og fratrække afstanden fra
gummitætningen til "skidtstregen" på gaffelbenet.

Mads Lund
Ninja9RT



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177606
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409280
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste