/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Re. Gearkasse FZR 1000
Fra : Christian Andreasen


Dato : 30-10-01 13:27

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:eJtD7.37$kW4.1205@news.get2net.dk...
> > Mit spørgsmål er så: Skal jeg holde mig til en original 5-trins eller
skal
> > jeg foretrække at få 6 gear? Med 6 gear får den vist højere 1. gear, vil
> det
> > være en ulempe?
>
> Det virker umiddelbart lidt underligt hvis 6 trinskassen ligger med højere
> 1.
>
> But anyway det interessante er ikke kun første gears udvekslingen, men
også
> høj gears udvekslingen. Så hvis du kan finde specifikationer (udveksling i
> de forskellige gear) for begge gearkasser kan vi diskutere sagen nærmere.
>
> Jeg ville umiddelbart foretrække 6 gears kassen, men det er en smags sag.
> Det er muligt at 5. gears modellen bruger bredere tandhjul, og dermed er
> mere slidstærk.
>
> Mads Lund
> Ninja9RT

Jeg har fundet specifikationer på begge cyklers gearkasser, jeg kan dog ikke
lige gennemskue hvilken betydning de forskellige udvekslinger reelt har.

YZF750R:
1.gear: 2,571 Primærudveksling: 1,895
2.gear: 1,941 Sekundærudveksling: 2,688
3.gear: 1,556
4.gear: 1,368
5.gear: 1,217
6.gear: 1,083

FZR 1000:
1.gear: 2,571 Primærudveksling: 1,659
2.gear: 1,778 Sekundærudveksling: 2,765
3.gear: 1,318
4.gear: 1,174
5.gear: 1,037



 
 
Armand (30-10-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-10-01 17:22


Christian Andreasen <chrand@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:3bde9c4b$0$11601$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> Jeg har fundet specifikationer på begge cyklers gearkasser, jeg kan
dog
> ikke lige gennemskue hvilken betydning de forskellige udvekslinger
reelt
> har.

Slutudvekslingen udregnes ved at gange de enkelte udvekslinger med
hinanden:
Primær x det ønskede gear x sekundær-udvekslingen (der efter behov kan
ændres relativt simpelt)!

Slut-udvekslingen i 1.gear (1.gearet er forøvrigt ens for det to for de
to)bliver derved:

YZF7½'er: 1:13,1
FZR 1000: 1:11,8
Forskel: ca 10%!

Men eftersom at 1.gears udveksling er ens for begge modeller vil
forskellen umiddelbart ikke kunne mærkes!

YZF'erens 6.gear er dog lidt lavere end 1000'erens 5. hvorfor man vil
finde behov for at geare sekundær-siden om v.h.a. et par tænder på
bagtandhjulet, og dét vil jo løfte førstegearet tilsvarende også:

Den nævnte gearing for FZR 1000 svarer til kædehjulene: 17/47!
Og slutudvekslingen i topgearet er: 4,76
Med YZF-gearkassen ender slutudvekslingen på: 4.97, hvilken med en ny
bag gearing på 17/45 atter vil ende på 4,75!

To tænder på bagtandhjulet = godt 4% og det lever mange andre med,
hvorved at det heller ikke skulle blive et problem for FZR'eren!

Gearkassegearingerne for begge meskiner er forøvrigt et dejligt eksempel
på at springene snævrer ind for hvert gear (beregn forskellen i % for
hvert "nabo gear-par!), hvilket jeg fornyligt er blevet modsagt i en
anden tråd :-|

--
Armand.



Christian Andreasen (30-10-2001)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 30-10-01 18:06

Mange, mange tak for hjælpen. Nu har jeg fået en hel del mere begreb om hvad
jeg skal være opmærksom på ved montering af en 6-trins gearkasse.
____
Christian

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9rmjsn$2euj$5@news.cybercity.dk...
>
> Christian Andreasen <chrand@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> news:3bde9c4b$0$11601$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> >
> > Jeg har fundet specifikationer på begge cyklers gearkasser, jeg kan
> dog
> > ikke lige gennemskue hvilken betydning de forskellige udvekslinger
> reelt
> > har.
>
> Slutudvekslingen udregnes ved at gange de enkelte udvekslinger med
> hinanden:
> Primær x det ønskede gear x sekundær-udvekslingen (der efter behov kan
> ændres relativt simpelt)!
>
> Slut-udvekslingen i 1.gear (1.gearet er forøvrigt ens for det to for de
> to)bliver derved:
>
> YZF7½'er: 1:13,1
> FZR 1000: 1:11,8
> Forskel: ca 10%!
>
> Men eftersom at 1.gears udveksling er ens for begge modeller vil
> forskellen umiddelbart ikke kunne mærkes!
>
> YZF'erens 6.gear er dog lidt lavere end 1000'erens 5. hvorfor man vil
> finde behov for at geare sekundær-siden om v.h.a. et par tænder på
> bagtandhjulet, og dét vil jo løfte førstegearet tilsvarende også:
>
> Den nævnte gearing for FZR 1000 svarer til kædehjulene: 17/47!
> Og slutudvekslingen i topgearet er: 4,76
> Med YZF-gearkassen ender slutudvekslingen på: 4.97, hvilken med en ny
> bag gearing på 17/45 atter vil ende på 4,75!
>
> To tænder på bagtandhjulet = godt 4% og det lever mange andre med,
> hvorved at det heller ikke skulle blive et problem for FZR'eren!
>
> Gearkassegearingerne for begge meskiner er forøvrigt et dejligt eksempel
> på at springene snævrer ind for hvert gear (beregn forskellen i % for
> hvert "nabo gear-par!), hvilket jeg fornyligt er blevet modsagt i en
> anden tråd :-|
>
> --
> Armand.
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177606
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409280
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste