"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej Armand! Den er go' nok HVER gang! Du er altid først på pletten når
der søges råd om en Ducati. ;) Enten elsker eller hader man
Ducati'erne, der er ikke noget midt i mellem, og du hører bestemt ikke
til den kategori der elsker dem. Og jeg bliver altså nød til lige at
forsvarre det mærke lidt... ;)
Prøv lige at tænke lidt over det her: De fleste som har en Ducati, har
en fortid med flere forskellige MC-mærker, men når først de har fået
sig en Ducati, så bliver de som regel ved det mærke. Er vi så blot
snobber, som ikke vil indrømme vores "fejlkøb" og derved gentager
købene?? Det tror jeg ikke er tilfældet... og det kan jo ikke længere
have noget at gøre med prisen... nu hvor japserne er er så dyre, og
spaghetti'erne går den anden vej.
Det er jo forskellige ting man går efter, når man vælger en cykel. Det
jeg f.eks. sætter stor pris på mht. min egen cykel, er den køreglæde
den giver mig. Min cykel har både stærke og svage sider, men
køreglæden er enorm, og overskygger det hele.
>>........................... Alt dette kan jo nok skyldes Ducati's
>> ide med den relativt korte akselafstand, cyklen ligger jo kanont i
>svingene.
>Min kørselserfaring på 7½'er Monster er at den IKKE ligger godt i
>svingene!
En Monster har specielle svingegenskaber, det er der ingen tvivl om,
men det er som så meget andet, blot et spørgsmål om tilvænning.
Nu hvor vi er inde på svingegenskaber, så vil jeg lige nævne en
episode. En af mine venner har en RF900. Han har haft den med oppe på
Anderstorp hvor han kørte 20 min. på den. Bagefter 20 min. på en lånt
Monster 900. Kan du gætte hvad for en han kørte hurtigts på? :)
>Alt er relativt!
>M750 fik dobbelte skiver på for et par år siden, og det er der en grund
>til!
Ja, de gjorde det mest for udsynets skyld. Den giver nemlig ikke den
helt store forskel. Sjovt nok, så var det kun europa versionen af M750
som fik den ekstra skive, US versionen kørte stadig videre med den
enkelte.
>> Bagbremsen kan diskuteres.
>
>Tjaeh - Til gengæld bruger men den ikke særligt meget p.g.a.
>motorbremse-evnen!
Tja... jeg bruger næsten altid bagbremsen, bare lige for at få den
lette forende til at sætte sig. Motorbremsen, yep den motorbremser
meget, og det udnytter jeg meget når jeg skal justerer hastigheden, så
mit forbrug af bremseklodser er ikke så stort som jeg ellers har været
vant til. :) Men jeg godt forstå, hvis man udmiddeltbart kan blive
lidt skuffet over dens bremser. Jeg har prøvet en SV'er, og synes
faktisk selv den bed hårdere end mine egne Brembo'er. Men bremserne
kan altså sagtens få Monsteren meget hurtigt ned i fart, det kræver
bare et lidt hårdere tryk på bremsen end på SV'eren, hvis der altså
skal bremses rigtigt hårds. Personligt er jeg selv mere tryg ved
bremserne, da jeg synes de er nemmere at dossere end SV'ens. Det er
så en smagssag hvad man bedst kan li'...
>Og så vil jeg klandre gearkassen for et par irriterende ekstra frigear
>
>Men husk at dette er gældende for 7½'eren, jeg ved ikke i hviklen grad
>man kan overføre dette til 600'eren.
Det er meget svært at sammenligne de forskellig Monster versioner og
årgange, da Ducati "piller" meget ved de enkelte dele, altså bremser,
affjedring, gearkasse, motor osv. Jeg har hørt om flere der har haft
problemer med ekstra frigear. Har heldigvis aldrig selv haft det
problem med min '98 6-trins gearkasse som stammer fra SS serien.
Puha, det var en ordentligt smørre, men nu skriver jeg jo heldigvis
også så sjældent her, så... ;)
Brian Luckow, Denmark
E-mail: luckowb@grafisk.dk