On Mon, 22 Oct 2001 12:20:06 +0200, "Jan-A" <ja@defacto-cs.dk> wrote:
Hej Jan.
>Er der nogen som har gode/dårlige erfaringer med subj. årgang '00/'01.
>Motor, bremser, gearkasse(5-trins !!!) osv.
>
Jeg kender ikke 750 Sport, men er den lykkelige ejer af en 1989 750
Paso, og motormæssigt er der ikke den store forskel på de to.
Nogen kalder Suzuki's SV650 en Ducati uden Duc'ens fejl.
Sådan ser jeg ikke lige på det.
Det er to vidt forskellige cykler.
Duc'en har "sjæl".
Den har mange små finesser - tænk bare på de desmodromiske ventiler.
Det er en mærkelig følelse at kunne dreje knasten med fingrene når
remmene er demonterede.
Og det er ikke specielt besværligt at have med desmo ventilerne at
gøre - i det hele taget er det en meget taknemmelig MC at vedligeholde
selv.
Jeg har kørt 12.000 Km med min Paso nu, og har checket ventilerne et
par gange - de står stadig "lige i øjet".
Jeg ved ikke hvorledes en SV650 styrer, men Duc'en ligger godt på
vejen, og den vil gerne æde sving - faktisk mere end jeg kan følge med
til (tør - kyllingeblod i årene
![Blink](images/smileys/wink.gif)
)
Den eneste fejl jeg har haft på den i mit ejerskab er en
tændingskontakt der opgav ævret, hvilket fik mig til at indbygge et
relæ der overtog strømtrækket gennem tændingslåsen.
Den lyder kanon - det kan ingen anden V motor matche.
Jeg har monteret et par kulfiberpotter på den og ændret lidt på
blandingsforholdet.
Det har givet en 6-7% mere på baghjulet - den yder nu godt over 60HK,
hvilket svarer meget godt til fabrikkens opgivelse på 74 HK.
Koblingen er en tørkobling, og den er karakteriseret ved at den rasler
som en vaskemaskine fuld af søm når den står stille i tomgang, men
under kørsel er der ikke noget vrøvl med den - det virker.
Det eneste negative jeg kan sige om Paso'en er dens karburator.
Det er en dobbelt Weber af den type der var meget populær til bl.a.
Morris Mascot - Den skulle aldrig have været monteret på en MC.
Flere har forsøgt at overbevise mig om at to Mikuni ville løse alle
problemer - Meeeeen --- Japanske dele på en Duc - NIX!
Efter de sidste justeringer er den faktisk ikke så slem mere, og jeg
regner med at få nusset lidt mere med den i vinter.
Det må kunne lykkedes at få fjernet de sidste små nykker.
Og endeligt har 750 Sport jo ikke den "fejl"
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk